
La 65 de ani de la cursă inaugurală a primului troleibuz din Cluj-Napoca, primul șofer de troleibuz din oraș, Iosif Boca, a vorbit în exclusivitate pentru ziarul „Făclia” despre acest moment special din istoria clujeană a mijloacelor de transport în comun. Atunci întâia cursă de transport electric urban s-a realizat cu bine, clujenii fiind încântați de mersul cu troleibuzul. Pe de altă parte, cel mai vechi șofer al Clujului a apreciat că troleibuzele de azi sunt „extraordinar de bune”, iar pe șoferi i-a caracterizat „mai pregătiți și mai buni”.
În luna noiembrie 1959, s-a inaugurat darea în circulație a liniei 4 de troleibuz: „Au venit șase troleibuze și s-a deschis linia 4 de la Gară la IRA. Pe mine m-au pus să conduc troleibuzul. M-am urcat și am făcut o cursă de la Gară până la IRA și înapoi la Gară, la Întreprinderea Comunală Cluj (ICC). Atunci am făcut prima cursă și a intrat primul troleibuz în circulație. Pe urmă au venit încă șase mașini, fiind în total douăsprezece troleibuze. Apoi au venit multe troleibuze. Dar acesta a fost primul troleibuz”. Troleibuzele era de fabricație românească, produse în uzinele Tudor Vladimirescu din București, și au fost aduse la Cluj-Napoca cu trenul, își amintește șoferul Iosif Boca, în vârstă acum de 96 de ani, numit de studenții pe care-i transporta zilnic „Eminescu” datorită părului lung pe care l-a purtat așa toată viața.
Prima cursă de troleibuz a mers bine, fără să apară vreo problemă, să cadă captatorii, afirmă Boca. Aceștia făceau însă gălăgie mare când trecea troleibuzul pe la intersecții. „Pe sus parcă erau fulgere și tunete. Pe urmă au pus la captatori, în partea de sus, cauciuc, și atunci nu se mai făcea zgomot”, spune cel mai vechi șofer din oraș.
Clujenii au primit cu entuziasm darea în circulație a troleibuzului: „Clujenilor le-a plăcut cu troleibuzul. Dacă pe copiii îi întrebai: <<Ce vrei să te faci când o să fii mare?>>, răspundeau: <<Șofer de troleibuz>>. Acum dacă îi întrebi, toți se fac fotbaliști”.
În acea vreme, deoarece era șantier în oraș prin introducerea gazului, gropile dădeau de furcă șoferilor de troleibuz, însă șoferul „Eminescu” a găsit soluția salvatoare „Singura problemă era că pe drum erau gropi deoarece se lucra la introducerea gazului în oraș, așa era pe strada Horea. Treceai prin gropi și sărea apa sus, pe tabloul de siguranță. Astfel se lua curentul și se oprea troleibuzul. Am pus cauciuc pe tablou ca să oprească apa. Am instruit și alți șoferi cum să protejeze tabloul de siguranță”.
Despre troleibuzele de azi șoferul nonagenar, nu are decât cuvinte de laudă, spunând că sunt „extraordinar de bune”, iar despre șoferii afirmă că sunt „mai pregătiți, mai buni, mai cu școală”.
De tânăr, pe șantierele patriei
Iosif Boca a lucrat la RATUC din anul 1959 și până în 1988. A condus troleibuzul 3, troleibuzul 27, iar pe autobuzul 22, care circula de la Centru în Gheorgheni, a șofat 21 de ani, până la pensionare. Iosif Boca este născut în Brașov, în anul 1928, și a crescut în satul Sântă Mărie, comuna Sânmihaiu Almașului, județul Sălaj. Din anul 1946, a lucrat la construcția fundației Carbochim, în anul 1948, pe șantierul Bumbești-Livezeni.
În perioada 1949-1951 a fost înrolat în armată. În anul 1951 a lucrat la evidența populației care deservea patru județe: Sălaj, Alba, Bistrița-Năsăud și Cluj. În Cluj, a lucrat la Armătura unde s-a calificat strungar, a fost șofer pe cisternă la AGROCOP și transporta combustibil, benzină și motorină la fabrici, iar petrol la comunele din județul Cluj. Iosif Boca a condus și mașină militară la o unitate militară din Luna care lucra la construirea aeroportului. În cele din urmă, s-a angajat la Întreprinderea Comunală Cluj, actualul CTP, conducând cursa numărul 16 care circula de la Sora la Someșeni.
CTP 2024 – Flotă de 90 de mașini
În prezent, flota de troleibuze a Companiei de Transport Public (CTP) are 90 de mașini, iar rețeaua de linii este de peste 60 de kilometri.
Scurt istoric – transportul electric urban din Cluj-Napoca
În luna noiembrie 1959 se introduce transportul electric urban cu troleibuze pe traseul liniei 4, p-ța Gării – Vama Someșeni (I.R.A.), o stație de redresare SR1 pe strada Apaczai Cseri nr.3 (Argeș 5) și baza comună a autobuzele, pe strada Armata Roșie nr. 49-55 (b-dul 21 Decembrie 81-83);
1960 – extindere rețea troleibuze pe traseul liniei 1, cartierul Mănăștur – P-ța 1 Mai.
Tia SÎRCA