Muzeul Municipal Dej, a deschis luni, 20 ianuarie, seria evenimentelor expoziționale din 2025 cu vernisarea personalei Robert Gal întitulată „Dincolo de percepție – Introspecție și Perspective”. O expoziție care marchează o etapă bine conturată și necesară în evoluția artistului dejean.
Născut la 21 ianuarie 1970, în Dej, Robert Gal a absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, secția psihologia și pedagogia artei, în palmaresul său fiind incluse expoziții personale și numeroase participări la expoziții anuale colective și de grup (Cluj-Napoca, Sibiu, Sighișoara, Dej, Bistrița, Gherla, Oradea, Sfântu-Gheorghe etc.), precum și lucrări aflate în colecții particulare din țară și străinătate. Mult timp profesor la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” și Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, actualmente freelancer, Robert Gal este, alături de Anca Dalia Bogdan, coordonatorul Clubului de pictură „Elena Szervacziusz” din cadrul CNAM. Despre pictorul și graficianul Robert Gal au vorbit amfitrionii evenimentului: prof. Constantin Albinetz, directorul muzeului și comisar de expoziție Loredana Gheorghiu, o statornică colaboratoare a instituției patronată de Primăria Dej. Despre arta sa și mesajul lucrărilor sale a adus cuvenitele precizări, artistul. O expoziție găzduită pe simezele Muzeului Municipal Dej până pe data de 2 februarie și care trebuie văzută pentru că, așa cum sublinia fostul diriginte al artistului, prof. Hegyi Csaba: „Robi ca elev, era foarte tăcut, nu prea vorbea; acum mă bucur că spune atât de multe prin lucrările lui!” Și, chiar spune!
Criticul de artă dr. Negoiță Lăptoiu scria despre Robert Gal că este „un temperament adânc introvertit, sondând şi difuzând metaforic prin alerte şi simbolice grafisme, interferate cu accente cromatice, statutul incomod al existenţialului curent”. După ce a folosit un număr limitat de culori și forme geometrice simple (fără a părăsi definitiv minimalismul ce-i caracterizează lucrările), în prezent Robert Gal face un pas spre o cromatică mai bogată, diversificând atât tematicile, cât și tehnicile abordate. Lucrările lui, nu mai servesc ca simple „metafore” ale cotidianului, ci sunt mai degrabă obiecte auto-referențiale, capabile să exploreze modalitățile prin care o suprafață își poate depăși propriile limitări subiective (percepțiile). Astfel, potrivit unor criterii de afinitate electivă, subiectele tablourilor sale devin de fapt propriile sale subiecte (introspecții), redate prin imagini concise și elocvente, dar nu lipsite de un lirism nostalgic într-o „perspectivă” oarecum senină.
În acest sens, rețin observația Loredanei Gheorghiu referitor la una din temele abordate de pictor: „Tema apariției și chemării”. Menite „să exploreze misterul, neașteptatul și relația dintre real și imaginar, aceste concepte sugerează momente de revelare, de întâlnire cu ceva dincolo de cotidian sau cu aspecte ascunse ale propriei conștiințe. Apariția și chemarea sunt teme care sugerează o interacțiune cu necunoscutul sau cu aspecte ale existenței care stau dincolo de percepția obișnuită. Ele par să funcționeze ca portaluri către alte niveluri de înțelegere: al visului, al subconștientului, al relației cu natura sau cu universul. Aparițiile evocă momente de ruptură sau tranziție, când realitatea este transformată, iar chemarea invită privitorul la explorare, la ascultarea unei voci subtile care îl atrage spre introspecție. Acest aspect al expoziției poate fi văzut ca o meditație artistică asupra dialogului dintre realitate și imaginar, trecut și prezent, cunoscut și necunoscut, invitând publicul să accepte misterul ca parte integrantă a vieții și artei.”
M.Vaida
Foto: Zoltan Oprișan
Articolul „Introspecție și Perspective” la Muzeul Municipal Dej apare prima dată în ziarulfaclia.ro.