Pe 23 ianuarie, Filarmonica de Stat „Transilvania” a oferit publicului o seară memorabilă, aducând pe scenă două lucrări de mare complexitate și profunzime emoțională: Concertul pentru violoncel în Re major de Joseph Haydn și opera într-un act Castelul Prințului Barbă-Albastră de Béla Bartók. Sub bagheta dirijorului Martin Rajna, acompaniați de violoncelistul Ion Storojenco, mezzosoprana Rinat Shaham, basul Bogdan Taloș și povestitorul Zsolt Gedő, artiștii au transformat scena într-un spațiu al introspecției, poeziei și puterii expresive.
Joseph Haydn: Concertul pentru violoncel în Re major, Hob.VIIb:2 (1783)
Concertul pentru violoncel în Re major este una dintre cele mai apreciate lucrări ale lui Joseph Haydn, o piesă care îmbină tehnica virtuoasă cu o sensibilitate melodioasă aparte. Lucrarea a avut premiera la Londra, pe 24 martie 1784, avându-l ca solist pe James Cervetto, un violoncelist remarcabil al vremii.
Un aspect notabil al acestei compoziții este rolul proeminent pe care Haydn l-a atribuit violoncelului, un instrument care, până la acea vreme, era folosit mai degrabă pentru acompaniament. Haydn explorează în mod inovator registrele înalte ale violoncelului, scoțind în evidență expresivitatea acestuia și capacitatea sa tehnică. Pănă în descoperirea manuscrisului original, existau speculații conform cărora lucrarea ar fi fost compusă de violoncelistul Antonín Kraft, datorită dificultății tehnice ridicate. Totuși, redescoperirea manuscrisului a confirmat autenticitatea creației lui Haydn, iar concertul a devenit un pilon central al repertoriului violoncelistic.
Ion Storojenco a oferit o interpretare de o mare claritate tehnică și sensibilitate emoțională, surprinzând bogăția expresivă a partiturii. Dialogul subtil dintre violoncel și orchestră, susținut de dirijorul Martin Rajna, a creat o atmosferă plină de vitalitate și eleganță clasică.
Béla Bartók: Castelul Prințului Barbă-Albastră (1911)
Opera într-un act Castelul Prințului Barbă-Albastră este una dintre cele mai enigmatice și profunde lucrări ale lui Béla Bartók. Bazată pe libretul lui Balázs Béla, povestea explorează temele iubirii, ale curiozității interzise și ale conflictelor interioare, utilizând un limbaj muzical puternic ancorat în tradiția maghiară. Stilul „parlando rubato” – inspirat de ritmurile limbii maghiare – conferă muzicii o expresivitate unicat, fuzionând textul și muzica într-un mod organic.
Povestea dintre Judith și Prințul Barbă-Albastră este o alegorie despre dorința de a explora misterele sufletului uman, indiferent de consecințe. Cele șapte uși ale castelului reprezintă simboluri ale etapelor introspecției și descoperirii de sine, fiecare cameră dezvăluind un aspect ascuns al personalității Prințului: chinurile trecutului, violența, frumusețea iluzorie, comorile blestemate, grandoarea regatului, durerea pierderilor și, în final, umbrele trecutului.
Muzica lui Bartók este impresionistă și tensionată, utilizând disonanțe și motive recurente pentru a amplifica atmosfera de mister și neliniște. Momentul culminant – deschiderea ultimei uși – este o explozie de emoție, o confruntare cu adevărul încărcată de intensitate dramatică. Interpretarea mezzosopranei Rinat Shaham și a basului Bogdan Taloș a fost remarcabilă, aducând la viață complexitatea psihologică a personajelor. Zsolt Gedő, în rolul povestitorului, a oferit contextul necesar pentru o înțelegere mai profundă a simbolisticii operei.
Dirijorul Martin Rajna: o stea într-o ascensiune fulminantă
Martin Rajna, dirijorul serii, este unul dintre cei mai promițători artiști ai generației sale. Cu o carieră internațională în plină expansiune, Rajna și-a câștigat deja un loc aparte pe scenele muzicale ale lumii. Stilul său de dirijare este caracterizat de o atenție meticuloasă la detalii și de o capacitate de a crea conexiuni emoționale autentice între orchestră și public. Experiența acumulată alături de nume sonore, precum Thomas Adès sau Péter Eötvös, și colaborările sale cu orchestre renumite demonstrează versatilitatea și talentul său excepțional.
Concertul din 23 ianuarie a fost o demonstrație strălucită de tehnică, emoție și viziune artistică. De la eleganța clasică a lui Haydn până la introspecția dramatică a operei lui Bartók, publicul a fost purtat într-o călătorie profundă prin lumi contrastante, dar complementare. Artiștii Filarmonicii „Transilvania”, sub conducerea inspirată a lui Martin Rajna, au demonstrat că muzica rămâne cel mai puternic limbaj al emoțiilor umane, capabil să ne provoace, să ne inspire și să ne aducă împăreună.
Mara A. MUNTEAN
Foto Cristina Rădulescu
Articolul Un spectacol al emoției și introspecției pe acorduri de Haydn și Bartók apare prima dată în ziarulfaclia.ro.