Am apreciat și apreciez faptul că de-a lungul prezențelor sale ca dirijor permanent sau invitat, Maestrul Cristian Mandeal a căutat și caută în continuare să permanentizeze op-urile lui Anton Bruckner. Și nu numai ale lui Anton Bruckner, gândindu-mă la înnoirea repertoriului Orchestrei Filarmonicii Transilvania odată cu venirea la Cluj în 1980. Au fost seri în care a ridicat publicul în picioare cu Mahler, Richard Wagner, Richard Strauss, programe de concert inedite. Urmările noului s-au făcut simțite imediat, public tot mai numeros de la un concert la celălalt, cronici favorabile, creșterea vizibilității instituției în sine-Filarmonica de Stat Transilvania-și a Maestrului Mandeal. Diversificarea repertoriului a făcut și face diferența, trebuie recunoscut acest lucru.
Vineri 11 octombrie 2024, Toamna Muzicală Clujeană a fost deschisă cu Maestrul Mandeal la Pupitrul Orchestrei Filarmonicii, invitat violonistul Liviu Prunaru. Cu o mențiune tot istorică. Cristian Mandeal a deschis festivalul Toamna Muzicală Clujeană cu același program Mendelssohn–Bruckner și în 1982 (12 octombrie, solist Ștefan Ruha), program repetat în 21 și 22 octombrie la Ateneul Român. Distinsul dirijor a mai deschis TMC cu Bruckner în program în 1983 (cu Simfonia a 5-a în si bemol major), 1984 (nr 2-a în do minor), 1986 (nr 8-a în do minor), 1987 (nr 6-a în la major), adăugând prezența simfoniilor brukneriene și în 1982 (nr 6 în la major), 1985 (a 7-a în mi major; nr 1 în do minor), 1986 (nr 1), 1987 (nr 8 în do minor), 1988 (nr 9 în re minor), 1989 (nr 5 în si bemol major)…Toate simfoniile lui Bruckner regăsindu-se într-o integrală realizată la Electrecord, înregistrări făcute la Biserica Reformată.
Tot în 1982 (12 iunie), Cristian Mandeal avea să-l dirijeze la violonistul Andrei Agoston în Concertul în mi minor pentru vioară op 64, MWV 014 de Mendelssohon, alt succes de public și cronici și o spun ca unul ce am fost în sala de concert la toate cele amintite deja. Și nu am fost singurul, mulți dintre cei prezenți vineri 11 octombrie 2024, fiind spectatori și la precedentele concerte. Plus instrumentiști în sală și pe scenă care au contribuit la realizarea integralei Bruckner cu Orchestra Filarmonicii clujene. Un istoric bogat, care nu trebuie uitat. O reverență față de artiști.
Revin la deschiderea Festivalului Toamna Muzicală Clujeană 2024, ediția cu nr 57, cu programul de concert cunoscut deja, cu un public numeros, seară aproape perfectă.
Invitat a fost violonistul Liviu Prunaru (concertmaestrul Orchestrei Royal Concertgebouw Amsterdam; profesor la Academia Yehudi Menuhin, Chateau du Rosey, Rolle, Elveția). Concertul în mi minor op 64 de Mendelssohn-Allegro molto appasionato/în mi minor; Andante/do major; Allegretto non troppo-Allegro molto vivace/mi major-a avut în Liviu Prunaru interpretul ideal, ce a impresionat și impresionează în general, prin calitățile tehnico-expresive, prin lejeritatea abordării fiecărui pasaj în parte, trecând partitura prin filtrul propriei sale sensibilități. În același timp, evidențiază resursele sonore ale instrumentului, pornind de la respectul pentru partitură la nivel de tempo și dinamică.
Am o singură obiecție, ea se referă la finalul Concertului în mi minor, abordat și condus prea repede, precipitat, câteva măsuri înaintea Orchestrei și a solistului, creatoare de decalaje, tempo căruia Liviu Prunaru i-a făcut față cu greu și brio deopotrivă. În fine, all is well when ends well.
La cu totul alt nivel a fost abordarea Simfoniei nr 4 în mi bemol major ”Romantica”–Bewegt, nicht zu schnell; Andante quasi allegretto; Scherzo: Bewegt. Trio: Nicht zu schnell; Finale: Bewegt doch nicht zu schnell-reușită comună dirijor-Orchestră. Detectez la Maestrul Mandeal cultul pentru Bruckner și lucrările sale, istoricul prezentat la începutul cronicii demonstrând acest lucru din plin. Drept urmare am avut parte de un regal, o Simfonie nr 4 ”Romantica” de o prestanță dirijorală și orchestrală maiestuoasă. În discuție intră construcția generală pronind de la partitură, tratarea temelor și ideilor muzicale, finețea limbajului armonic, dialogurile inițiate pe axa suflători-instrumente cu corzi, treceri tumult-melodicitate-tumult bine dozate…, seară care sigur va rămâne în memoria afectivă a celor prezenți.
Demostene Șofron
Foto: Bogdan Mesesan