March 3, 2025

Sistemul informatic din Sănătate este căzut și stresează bolnavii care se adresează medicilor de familie, dar și cadrele medicale care lucrează în cabinete. Acest blocaj s-a produs deoarece sistemul informatic este depășit de numărul solicitărilor și datorită birocrației, este de părere președinta Asociației Medicilor de Familie din Cluj-Napoca, dr. Emiliana Costiug. Doctorul clujean afirmă că, în această perioadă, extrem de aglomerată pentru medicii de familie cu multe viroze, cu foarte multe solicitări la cabinete acest sistemul  informatic bolnav chiar nu le lipsea cadrelor medicale. Pe de altă parte, în ultima ședință avută cu reprezentanții medicilor de familie, conducerea CNAS a asigurat că se lucrează la remedierea situației.

Președintele Asociației Medicilor de Familie din Cluj-Napoca, Emiliana Costiug, a declarat pentru ziarul Făclia că joi, 13 februarie 2025, a participat la o ședință cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) unde medicii de familie au expus situația, că sistemul informatic este căzut, că nu mai face față foarte multelor solicitări venite din partea pacienților. 

 

Medicii n-au putut raporta serviciile de pe ianuarie

Tot din cauza sistemului informatic nefuncțional medicii de familie riscă să rămână fără plata cheltuielilor cabinetului. „Noi ca medici de familie n-am reușit să facem raportarea serviciilor pe luna trecută, deci riscăm să rămânem fără plata cabinetului pentru luna ianuarie. Și atunci sigur că toți am fost foarte stresați pentru că n-am reușit să facem raportările în timpul lor, nu mergea sistemul de facturare. Acum suntem condiționați și de e-factura, de cele cinci zile, deci a fost un stres imens legat de raportarea și facturarea serviciilor din luna ianuarie”, spune reprezentantul medicilor de familie clujeni. 

Un alt inconvenient odată ce sistemul informatic a căzut este acela că medicii de familie nu mai pot ști dacă pacientul este asigurat sau nu: „În Platforma Integrată a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu se poate verifica calitatea de asigurat deci riscăm să acordăm servicii medicale unor persoane care nu sunt asigurate și pe urmă să ne fie imputate acele servicii cu tot ce am eliberat în urma consultației, respectiv rețetă sau trimitere”, afirmă  medicul Emiliana Costiug. 

Sistemul informatic bolnav chiar nu ne lipsea

De asemenea, medicii nu reușesc să valideze rețetele și durează foarte mult validarea serviciilor în sistemul informatic. Până zilele trecute, exista regula că trebuie să valideze orice consultație pe care o fac în 72 de ore, dar în data 7 februarie CNAS a ridicat această restricție. Astfel  medicii vor avea timp până la sfârșitul lunii să încarce serviciile și să le valideze, potrivit medicului clujean.  Însă vor opera într-o perioadă extrem de aglomerată,  cu multe viroze, cu foarte multe solicitări la cabinete. „Acest sistem  informatic bolnav chiar nu ne lipsea”, subliniază președinta Asociației Medicilor de Familie din Cluj-Napoca.

 

Pacienți și doctori stresați

 

Totuși dacă s-au ridicat restricțiile amintite medicii de familie încearcă să acorde consultațiile într-un regim „seminormal”. Având în vedere situația,  medicul  afirmă că pacienții trebuie să cunoască problemele cu care se confruntă medicii de familie pentru a avea înțelegere din partea lor.  Totodată, acesta recomandă pacienților că dacă nu au o problemă urgentă de rezolvat, să apeleze la medicul de familie pentru sfat și să nu vină direct la cabinet fără programare. Medicii fac consultații telefonice și online chiar dacă acestea nu sunt plătite: „Consultațiile telefonice și online și toate analizele care ne sunt trimise pe căile de comunicare online nu sunt acceptate de CNAS, nu sunt decontate de nimeni, deci practic este o muncă suplimentară pe care medicul de familie o face”.

Medicii sunt frustrați și obosiți de tot ceea ce se întâmplă, spune același  doctor: „Suntem și noi foarte obosiți și frustrați de tot ce se întâmplă. Încercăm să ne ajutăm pacienții. Timpul de așteptare îi supără pe pacienți. E stres pentru că nu merge sistemul. Așteptăm validarea. Reintroducem cardul. Nu se listează rețeta. Sunt zile încărcate cu foarte mult stres pe lângă multele solicitări pentru virozele aferente sezonului”.

În cadrul ședinței de joi, medicii de familie au fost asigurați de către  reprezentanții CNAS că se lucrează la remedierea situației. „Ni s-a promis că se lucrează intens pentru repararea sistemelor informatice pentru schimbarea serverelor și că vor updata sistemul”. În finalul dialogului, medicul Emiliana Costiug a afirmat că rezolvarea blocajului va fi posibilă cu implicarea tuturor factorilor: „Eu zic că se va rezolva dacă există înțelegere și din partea pacienților și din partea noastră a furnizorilor. Să sperăm că și CNAS și Ministerul Sănătății vor găsi soluții”.

Tia SÎRCA

 

Articolul Sistemul informatic din Sănătate căzut, medicii și pacienții sub stres non-stop apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *