O parte din profesori și directorii de școli cer renunțarea la programele „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”. Acestea sunt considerate ca fiind provocări organizatorice și factori care contribuie la fragmentarea învățării, arată concluziile unui studiu efectuat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. În cadrul studiului au fost intervievați 6.840 profesori, 375 directori, 37.936 părinți și 22.946 elevi, în total fiind cooptate un număr de aproape 900 de școli. Pe de altă parte, doi directori de la colegii prestigioase din Cluj-Napoca consideră că nu trebuie să se renunțe la programe, dar că acestea necesită neapărat ajustări. Și anume, comasarea lor într-o perioadă de timp mai scurtă și neapărat libertate acordată școlilor pentru o planificare după nevoi și posibilități.
Studiul a vizat în principal evaluarea măsurilor de implementare a anului școlar organizat pe module, iar printre principalele provocări identificate de directori, cum sunt fragmentarea activității școlare, gestionarea mai dificilă de către profesori a perioadelor de dinainte și de după vacanțele elevilor, apar și dificultățile privind organizarea săptămânii „Școala Altfel” și a „Săptămânii Verzi”.
Fragmentarea afectează negativ ritmul învățării
În recentul studiu, profesorii susțin renunțarea la unul sau la ambele programe (cel puțin în ultimii doi ani de liceu), aducând ca argumente aspecte legate de finanțare insuficientă, lipsa de atractivitate a unor activități, dificultăți de organizare a activităților, lipsa relevanței programelor în raport cu curriculum-ul. Astfel, aproximativ unul din zece profesori doresc un program de studiu mai riguros și modalități prin care să se evite fragmentarea anului școlar, întrucât acest lucru afectează negativ achiziția de cunoștințe și ritmul învățării, dar și pregătirea elevilor pentru examene. Evitarea fragmentării, mai susțin profesorii, ar fi posibilă prin comasarea acestor două programe sau scurtarea lor, ori înlocuirea unui astfel de program cu una dintre vacanțe. O altă cerință a profesorilor este aceea ca școala să aibă autonomie în a decide perioada desfășurării acestor programe în funcție de gradul de solicitare al elevilor, de condițiile meteorologice sau de suprapunerea cu perioadele de simulări sau probe de aptitudini pentru admitere în învățământul vocațional. În concluzie, în ceea ce privește programele „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” profesorii vizează eliminarea cel puțin a unuia dintre aceste programe sau reconfigurarea lor mai flexibilă, fie prin reducerea duratei, prin comasarea lor, fie prin inserarea tematicilor „verzi” în cadrul curriculumului, fie prin acordarea unei mai largi autonomii școlilor să decidă asupra timpului și modului de derulare a acestora.
Și directorii de școli iau în calcul renunțarea totală la unul sau la ambele programe. Soluțiile necesare cerute de directori sunt redistribuirea zilelor destinate acestor două programe pe întreg anul școlar sau încorporarea în ariile curriculare existente sau lăsarea organizării acestora la latitudinea unităților școlare, precum și adoptarea unor măsuri de susținere financiară și de asigurare a unor facilități logistice pentru ca școlile să le poată derula optim.
Adaptare la specificul școlii
Potrivit studiului atât profesorii cât și directorii susțin că programele „Școala Altfel”și „Săptămâna Verde” trebuie supuse reevaluării și reconfigurări pentru a deveni mai adaptate la structura modulară și la specificul local al fiecărei școli, optimizând astfel utilizarea resurselor și timpul dedicat acestor activități. În acest sens, directorii și profesorii propun comasarea programelor, reducerea duratei acestor programe sau eliminarea unuia dintre ele, redistribuirea zilelor destinate acestor programe pe tot parcursul anului școlar sau încorporarea lor în ariile curriculare existente.
Miza rămân examenele
Consultat în legătură cu acest subiect, directorul Colegiului Național „George Coșbuc” Cluj-Napoca, dr. Horațiu Popa-Bota, este de părere că programele nu trebuie scoase, dar că ar trebui rediscutate ca să se reducă durată lor: „Dacă s-a demonstrat că-i prea mult o „Săptămână Altfel” și „Săptămâna Verde” să ne lase pe noi școlile să decidem. Dacă specificul școlii este studiul în limba germană să ne lase să mergem pe șapte zile sau să reducem la trei zile”. Acesta a spus că fragmentarea activității școlare este demoralizatoare în pregătirea elevilor pentru examenele naționale: „Să nu ne restricționeze. Să ne lase să ne focalizăm pe examene. Regulamentul acestor programe are multe restricții. Nu este voie să desfășori nici un fel de activitate didactică. Cu cele cinci module, sunt atâtea vacanțe. Sunt profesori de matematică disperați că nu mai pot să capaciteze copiii. Este foarte greu să-i ții concentrați. Și dacă pe lângă cele cinci module mai apar și aceste două săptămâni, mai apar weekendurile precum cel cu 24 Ianuarie, totul este ultrafragmentat ceea ce din punct de vedere al pregătirii unui elev pentru examene este total demoralizator”. Totuși, miza rămân examenele, Evaluarea Națională și Bacalaureatul, a afirmat directorul Colegiului Național „George Coșbuc”. „Nimeni nu te întreabă ce rezultate grozave ai avut la „Școala Altfel”. Rezultatele nu sunt cuantificate, sunt niște rapoarte pe care le diseminăm.”, a spus directorul.
Școlile orașului privilegiate, cu acces la o structură academică
În opinia acestuia, programele „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” au părți rele și bune, în categoria celor pozitive amintind accesul școlilor din Cluj-Napoca la o structură academică de excepție. „Programele au și părți bune și părți rele. Noi la Cluj beneficiem de o structură academică de excepție. Suntem foarte încântați că am văzut cu elevii o rampă ecologică ultramodernă la Oradea sau la Sibiu, că am putut merge în excursie la Viena, la Muzeul de Istorie și cel de Științele Naturii, lucruri pe care nu le putem face în mod uzual. Dacă mergem la USAMV, elevii de la științele naturii vin foarte încântați de ceea ce văd acolo. Dacă mergem la Babeș-Bolyai la biologie, la geografie este la fel. La Politehnică, la fel. Noi suntem privilegiați la Cluj-Napoca. Dar nu același lucru poate să vi-l spună un coleg din Poieni, Ciucea sau Răcătău”.
Ar fi suficient o săptămână
Totodată, directorul adjunct al Colegiului Naţional „Emil Racoviţă”, dr. Adrian Magdaş, a afirmat că nu crede în desființarea totală a activităților „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, dar consideră că perioada de timp dedicată acestora este prea mare: „Ar fi suficient o săptămână cu activități extrașcolare inclusiv cu cele dedicate protecției mediului”. În plus, acesta consideră că ar trebui o mai mare libertate a școlilor de a decide în legătură cu zilele din an în care trebuie să se desfășoare astfel de activități. Ar trebui ca să existe o libertate a planificării acestor activități încât, de exemplu o școală să poate decide ca în luna noiembrie să aibă zilele de joi și vineri, într-o anumită săptămână, rezervate activităților extrașcolare pentru că atunci sunt și Zilele Școlii. După aceea, școala să poată alege alte două zile la sfârșit de an școlar, în ultima săptămână de școală. Să existe această posibilitate de a hotărî școlile care sunt cele cinci zile destinate acestor activități din anul școlar”. Școlile sunt îngrădite în a decide să programeze aceste programe într-o săptămână în care există sărbători precum 24 Ianuarie: „De exemplu, 24 ianuarie a fost vinerea. Noi n-am avut posibilitatea să avem celelalte patru zile pentru Săptămâna Verde pentru că există restricția trebuie să fie cinci zile lucrătoare consecutive”, a precizat același director.
Tia SÎRCA
Articolul „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, eliminate sau comasate? apare prima dată în ziarulfaclia.ro.