March 4, 2025

Decanii de la douăsprezece facultăți de Istorie din țară, printre care se numără și decanul Facultății de Istorie și Filosofie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Ovidiu Ghitta, cer într-un memoriu ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, să includă cel puțin câte o oră de Istorie în planurile-cadru de liceu. Acest memoriu mai este semnat și de către președintele Academiei Române, academicianul Ioan Aurel Pop și șeful secției de Istorie-Arheologie al Academiei, academicianul Victor Spinei. Documentul amintit a fost publicat ca petiție online „Poziția Facultăților de Istorie din România față de noile planuri-cadru. Memoriu” și a strâns până în prezent peste 5.000 de semnături. Cei doisprezece decani împreună cu academicienii Ioan Aurel Pop și Victor Spinei solicită un dialog constructiv cu Ministerul Educației și Cercetării pe baza propunerilor cuprinse în memoriu.

Profesorii și academicienii dezaprobă reducerea numărului de ore la disciplina Istorie și pledează pentru o dezbatere asupra structurii programelor: „Ne exprimăm dezacordul față de propunerile de modificare a planurilor cadru, care nu pornesc de la o proiecție nouă asupra conținuturilor, de la finalitățile procesului educativ și de la o dezbatere asupra structurii programelor, ci mai curând de la simpla reducere a numărului de ore pentru disciplina Istorie. Schimbările propuse pentru această disciplină vin într-un context intern și internațional în care extremismele, discursul de tip totalitar și derapajele ideologice și politice ar trebui să impună nu reducerea numărului orelor de Istorie, ci, dimpotrivă, creșterea lor, cu o adaptare adecvată a programelor și conținuturilor, pentru a consolida formarea civică a tinerilor.

 Istoria dezvoltă gândirea critică

Aceștia subliniază că disciplina Istorie este utilă elevilor indiferent de parcursul profesional al acestora, asigurând rute de profesionalizare în acord cu nevoi și cerințe ale pieței muncii: Istoria promovează ideea de cetățenie și spirit civic, opțiunea pentru democrație și toleranță, care trebuie să caracterizeze toți elevii indiferent de profilul sau specializarea urmate. Această formare trebuie să fie permanentă, fiind cu atât mai necesară cu cât în ciclul superior al liceului (în clasele a XI-a și a XII-a) elevul devine major, cu toate drepturile și responsabilitățile ce decurg din calitatea de cetățean, conform Constituției. Competențele pe care disciplina Istorie le formează în acest sens sunt: dezvoltarea înțelegerii contextului istoric recent, cunoașterea valorilor democratice, importanța drepturilor și libertăților fundamentale, identificarea elementelor de propagandă, manipulare și control social, recunoașterea riscurilor proliferării extremismului și ideologiilor totalitare în alte contexte, inclusiv cele din societatea actuală, dezvoltarea empatiei și înțelegerii sociale, formarea și consolidarea identității naționale. Nu în ultimul rând, Istoria contribuie la dezvoltarea unei gândiri critice, fundamentală în momentul actual pe care îl parcurge societatea românească.”.

Semnatarii memoriului argumentează că eliminarea disciplinei Istorie din trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a va atrage limitarea contextului în care elevii vor putea să dobândească elemente de cultură generală; restrângerea cultivării unor valori democratice exact la vârsta la care mulți tineri încep să conștientizeze importanța acestora și să devină cetățeni cu drept de vot responsabili; un impact negativ asupra modului în care elevii se vor pregăti pentru examenul de Bacalaureat și concursuri școlare, cei interesați fiind dezavantajați prin reducerea numărului de ore; o diferențiere între absolvenți, raportat la un minim de cunoaștere istorică.

Decanii universităților de Istorie și academicienii susțin că propunerea recentă din România de eliminare a disciplinei din trunchiul comun este în contradicție cu tendințele europene, majoritatea țărilor de pe continent alocând Istoriei câte două ore pe săptămână.

Tia SÎRCA

Articolul Mobilizarea facultăților de Istorie din țară, pentru studierea Istoriei. Facultatea de Istorie UBB printre petiționari apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *