January 29, 2025

Ministrul Educației și Cercetării (MEC), Daniel David, vrea un diagnostic care să arate ce merge prost și de ce în educație. De asemenea, oamenii ministerului lucrează la două proiecte importante, planurile cadru pentru liceu care vor fi puse în dezbatere publică în 31 ianuarie 2025 și indicatorii de performanță care țin de salarizarea cadrelor didactice, a anunțat ministrul joi, 23 ianuarie 2025, în prima sa intervenție live de pe pagina facebook a MEC. Acesta a mai spus că există o problemă mare cu lipsa de profesori și că va cere solidaritate celorlalte categorii profesionale pentru a obține un salariul de bază decent care să arate rolul profesorului în societate.

 

Conectat la rețea 

 

În debutul intervenției sale, ministru Daniel David a declarat că în afară de obișnuitele conferințe de presă organizate cel puțin o dată în fiecare lună, va intra live pe pagina de Facebook a ministerului o dată sau chiar de două ori pe săptămână în funcție de ceea ce se întâmplă în sistemul de învățământ pentru a avea o discuție directă cu oamenii din acest domeniu sau cu cei interesați de problemele din educație. El a motivat decizia sa explicând că înțelege ca psiholog că societatea noastră se schimbă și că oamenii emancipați își doresc să fie cocreatori în deciziile care ajung să le influențeze viața. 

Ministru Daniel David a explicat că ministerul se află încă în faza de organizare având în vedere unificarea celor două ministere al Educației și Cercetării: „Suntem în faza de organizare și încercăm să gândim un model, să nu avem direcții care se suprapun, să nu avem oameni care fac același lucru. Încercăm să folosim eficient și bugetul pe care îl vom avea și gândim și propunem un buget care să ne asigure buna funcționare a sistemului”. 

Diagnostic

În situația economică complicată în care se află țara, ministrul Educației a dezvăluit că are în vedere o strategie pe termen scurt și mediu, probabil până la începutul lunii iunie, și o strategie pe termen mediu și lung după luna iunie.  În strategia pe termenul scurt și mediu, Daniel David a spus că dorește să realizeze un diagnostic al sistemului de învățământ pe baza căruia să ia măsurile care se impun: „Este important un diagnostic care să susțină după aceea politici bazate pe dovezi pe termen mediu și lung. Sistemul de educație și cercetare n-ar trebui să fie influențat politic. Arhitectura ar trebui să rămână relativ stabilă, iar politicienii, miniștri care au coloratură politică să nu vină să schimbe arhitectura ca să bulverseze sistemul la fiecare schimbare de ministru. Să vină cu politicile proprii într-o arhitectură sănătoasă care ne conectează cu bunele practici europene. Și atunci acest diagnostic care o să ne spună ce merge prost și de ce merge prost, ce merge bine și de ce merge bine, mă va ajuta să iau aceste politici bazate pe dovezi”

 

Arhitecturi nesănătoase 

Referindu-se la componenta cercetare-dezvoltare-inovare, Daniel David a afirmat că lucrurile nu au o arhitectură sănătoasă: „Cu toate că există diverși actori (institute ale Academiei, universități, institutele naționale de cercetare, unități de cercetare în sisteme private), problema este că uneori se suprapun peste activități, dublează lucruri, nu colaborează unii cu alții, uneori apare în competiție ceea ce este distructiv și nu există o dezvoltare cumulativă”.  Ca atare, ministrul a spus că în această perioadă, până în luna iunie, va utiliza lucrurile bune care s-au făcut înaintea sa, și anume a preluat un program PNNR prin care sunt evaluate toate unitățile de cercetare-dezvoltare-inovare, proces care se va finaliza în luna mai. După această evaluare se va ști care dintre unități rămân autonome și independente, care vor fi susținute de minister să nu mai existe blocaje, care vor fi duse în concentrări academice cu alte unități de cercetare pentru a deveni mai puternice. 

Pe de altă parte, Daniel David a afirmat că în zona învățământul superior multe probleme sunt legate de faptul că sunt multe universități, unele dintre ele foarte bune, dar adesea misiunea este nediferențiată deși legea Învățământului Superior obligă să ne asumăm această misiune într-o manieră foarte clară. „Săptămâna trecută am dat acel ordin care se referă la faptul că toate universitățile trebuie să-și asume explicit una din misiunile care apare în lege, într-o manieră voluntară de jos în sus, să știm ce doresc să facă profesorii, studenții, societatea, mediul socio-economic astfel încât să fie mai bine integrați în țesutul social al țării. 

Feedback  de la elevi, profesori și părinți

Apoi, vorbind despre învățământul preuniversitar ministru Daniel David a identificat multe lucruri bune dar și multe care nu merg bine. „Trebuie să fiu foarte atent la buna funcționare a activităților cotidiene. Mereu sunt atent, încerc să primesc feedback din sistem. Fac schimbări. Să nu vă mirați când apar unele modificări pe care le fac, nu pentru că am greșit noi, ci pe baza feedback-ului pe care îl primesc de la elevi,  profesori și părinți. Încerc să îmbunătățesc diverse proceduri”. În contextul activităților cotidiene, ministrul a amintit începerea primei sesiuni a Bacalaureatului 2025 și preocuparea pentru a crea contextul în care elevii să obțină maximum pe baza pregătirii pe care și-au făcut-o. 

 

Patru dezbateri naționale la București, Cluj, Iași și Timișoara 

Ministru a adus în discuție două proiecte importante la care lucrează MEC, unul fiind planurile cadru pentru liceu care vor fi puse în dezbatere publică în 31 ianuarie 2025:  „Dezbaterea publică va fi tratată foarte serios, iar dacă vor fi idei bune prin care se vor schimba nu doar unele aspecte, ci esența acestor planuri sunt dispus să le iau în calcul și să schimb semnificativ propunerea pe care o vom face în 31 ianuarie”. În afară de dezbaterea publică clasică, șeful Educației a anunțat că va organiza patru dezbateri naționale în București, Cluj, Iași și Timișoara și o dezbatere națională online. Dacă în luna mai se vor adopta planurile cadru, implementarea acestora se va face anul viitor.

Un alt proiect important anunțat de Daniel David a fost cel privind indicatorii de performanță privind salarizarea cadrelor didactice care va fi conceput consultând experți din țară și internaționali: „Voi porni de la lucrurile care s-au făcut deja, sindicatele și o echipă din minister au lucrat în această direcție, voi veni cu o propunere pe care o vom dezbate public și o vom agrea după o dezbatere serioasă”.

 

Criză de profesori

Din păcate, în sistemul de învățământ universitar există o criză de personal didactic atrage atenția ministrul: „Salariul de bază ar trebui să fie decent, să arate rolul pe care noi îl dăm profesorului în societate. (…) sunt îngrijorat de exemplu că văd în ultimii ani că cei mai buni absolvenți din universități nu mai aleg mediul universitar și începem să avem probleme cu resursa umană la diverse materii. (…) Acum noi suntem în criză. Avem o problemă foarte mare cu numărul de profesori, cu atragerea celor mai buni în sistem și vom cere solidaritate de la celelalte categorii profesionale. Vom începe discuția la legea salarizării unitare unde voi argumenta pentru un nivel al unui salariu decent în funcție de rolul social, de nevoie pe care o avem acum. Dincolo de salariul de bază vom veni cu acești indicatori de performanță pentru a crește veniturile acolo unde există performanță.”.

TIA SÎRCA

 

Articolul Ministrul Educației la prima intervenție Live : Ce merge prost și de ce? apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *