March 15, 2025

Polivalența, complexitatea preocupării artistice și a talentului este ceea ce definește cel mai bine opera fotografică a Sibyllei Bergemann. Imaginile sale alb-negru sau color sunt în egală măsură obiectul unor teme favorite ale artistei (fotografia de modă sau portretul) și puneri în context, dovada sensibilizării în fața unor evenimente istorice marcante și a consecințelor în plan social ale acestora.

Găzduită în prezent pe simezele Muzeului de Artă din Cluj-Napoca, expoziția Sibylle Bergemann. Fotografii, vernisată în prezența fiicei fotografei berlineze, Frida von Wild, a directorului Centrului Cultural German din Cluj, Alexandra Rusu-Cătană, și a muzeografului comisar al expoziției, Alexandra Sârbu, oferă publicului ocazia de a se întâlni cu frumusețea, farmecul și puterea de expresie a diferitelor tipuri de fotografie și, în cadrul aceleiași ramuri, cu o serie de caracteristici ale unor lumi diferite. Prin lumi putem înțelege aici, desigur, vârste, ocupații, epoci, orașe sau chiar continente diferite. Aproape oricare tipologie fotografică am alege-o, perspectiva aceasta rămâne valabilă.

O analiză atentă a portretelor, dincolo de efectul vizibil imediat de surprindere a complexității structurii feminine, dezvăluie imortalizarea unor emoții și stări, a unor ipostaze lăuntrice, a unor tendințe, relații și povești de viață. Este meritul Sibyllei Bergemann de a concentra, așadar, într-un singur obiect de artă, o întreagă istorie personală, ce reușește să capteze privitorul în universul cu care este confruntat.

Prelunga incursiune pe care artista o face între realitate și metaforă (potențialitate) este ilustrată prin multiple căi: simboluri diferite ale modei în zone geografice diferite, imaginea-motiv a copilului sau a jocului ca formă de eliberare, instantaneele cu trupa de teatru a Atelierului “Sonneuhr” („Cadran Solar”) – Teatrul pentru Integrare “RambaZamba” (1997-2001) – și culminând cu seria de fotografii „Fabrica de visuri” (2006) realizate pe platoul de filmare a producției lui Wenzel Storch din Hildesheim, „Drumul spre fericire”.

Pentru a valorifica pe deplin experiența unei asemenea expoziții, organizatorii au conceput câteva evenimente conexe. Stagiul de practică în care au fost implicate studente din anii I și II nivel licență din cadrul Facultății de Istorie și Filosofie a UBB, specializarea Istoria Artei, al căror tutore de practică din partea MACN este Alexandra Sârbu, s-a bucurat de un real succes: „legătura cu Muzeul de Artă Cluj este una cât se poate de așteptată și firească, (…) cea mai dezirabilă opțiune a studenților pentru realizarea stagiului, iar locurile fiind limitate se creează chiar o competiție în acest sens! (…) indiferent de ceea ce aceștia realizează pe moment – experiența mea mă convinge de faptul că expunerea lor la acest mediu este crucială în dezvoltarea lor nu doar profesională, ci și umană. Contribuția muzeografului Alexandra Sârbu este în tot acest timp de o valoare inestimabilă, ea reușind cu resursele pe care le are la dispoziție să aplice practici de educație muzeală cum mai se întâlnesc în instituțiile din România și este, grație cunoștințelor și pasiunii de care dă dovadă, unul dintre motivele principale pentru care colaborarea cu Muzeul de Artă Cluj este una atât de benefică studenților specializării”, mărturisește lector univ. dr. Voica Pușcașiu, supervizorul de practică al tinerelor stagiare.

Finisajul expoziției, programat pentru data de 14 martie a.c., ora 17.00 va ocaziona întâlnirea și discuția cu Vlad Braga (România) și Tobias Kruse (Germania) din cadrul Agenției Ostkreuz, discuție dezvoltată în jurul fotografiei ca mijloc de documentare și expresie artistică, dar și vizionarea unei selecții de filme pentru fotografie și camere analog (ora 18.00), pusă la dispoziție de echipa GrainLab. Sandei Crew va asigura fundalul muzical, inspirat din arta Sibyllei Bergemann.

*

„Sibylle Bergemann. Fotografii” este un proiect expozițional al ifa – Institut für Auslandsbeziehungen e.V., Stuttgart, în colaborare cu Academia de Arte din Berlin și Ostkreuz – Agenția Fotografilor, Berlin.

Expoziția este organizată la Cluj de Centrul Cultural German Cluj-Napoca, în parteneriat cu Muzeul de Artă Cluj-Napoca, cu susținerea Goethe-Institut București și a Universității de Artă și Design din Cluj și mai poate fi vizitată până în data de 16 martie a.c., între orele 10-17.

Iulia GHIDIU

Articolul Fotografia, o metaforă a realității apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *