După numeroasele critici și petiții ale profesorilor de istorie, latină geografie și limba română, nemulțumiți de planurile cadru propuse, Ministrul Educației a anunțat, luni, 10 februarie 2025, pe blogul personal că gramatica va fi introdusă în liceu, disciplinele latină și istorie nu vor avea de suferit, cea din urmă recăpătându-și chiar numele consacrat de „Istoria românilor”. Ministru a cerut profesorilor să gândească modele noi în ceea ce privește disciplinele motivând că școala produce prea mult analfabetism funcțional pentru secolul XXI. „Chiar nu se mai poate așa!”, a tranșat ministrul Educației în articolul său.
Pe blog, ministrul Daniel David s-a arătat optimist vizavi de faptul că există dezbatere: „Dacă în primele zile reacțiile au fost de critică sau susținere (adesea necondiționate), la apelul meu că acest lucru nu mă ajută în a găsi cea mai bună variantă pentru elevi, profesori, părinți și societate, oamenii educației au început să vină cu propuneri tot mai bune și suntem pe drumul corect”.
Explicând „filosofia planurilor-cadru”, Daniel David susține că se încurajează un registru opțional mai consistent, în care se ține cont și de alegerile școlilor și ale elevilor, nu doar ale ministerului, pentru a personaliza educația.
Revenirea la Istoria românilor și a gramaticii în liceu
În cazul latinei, acesta a informat că va propune revenirea la elementul centralizat, fiind convins de acest lucru în discuțiile cu profesorii din domeniu. Ministru a susținut că a cerut profesorilor de la toate disciplinele să gândească modele noi, „în condițiile în care școala produce prea mult analfabetism funcțional pentru secolul XXI”. „Chiar nu se mai poate așa!”, a tranșat ministrul Educației. Ca dovezi că profesorii au înțeles ministru a prezentat readucerea după 20 de ani a numelui disciplinei „Istoria românilor” și revenirea gramaticii la liceu, acesta subliniind că „prea mulți copii nu-și cunosc corect istoria sau geografia națională și vorbesc prost limba română”.
Ministru Daniel David a adăugat că este nevoie și de aerisirea curriculumului la nivel de programe, menționând aici impunerea unui procent din orele alocate disciplinelor care să fie dedicat doar consolidării, activităților remediale și transferului de cunoștințe în viața reală. El a concluzionat că dezbaterile continuă, urmărindu-se acele planuri-cadru în care modernitatea și tradiția să contribuie la formarea unor absolvenți, specialiști și cetățeni buni, și oameni mulțumiți de propria viață. „(…) urmăresc ca planurile-cadru care vor rezulta din aceste dezbateri să fie larg acceptate pentru a moderniza educația românească!”, a scris Daniel David.
Tia SÎRCA
Articolul Daniel David: „Școala produce prea mult analfabetism funcțional pentru secolul XXI. Chiar nu se mai poate așa!” apare prima dată în ziarulfaclia.ro.