March 4, 2025

Se știe nu de azi și nici de ieri, un titlul ține afișul prin echipa artistică. Forțe proprii sau/și invitați asigură continuitatea, făcând din start, săli pline. Astfel privite lucrurile, Bal mascateste titlul care se bucură de interes constant, firesc dacă avem în vedere că este cea mai operatică dintre toate operele lui Verdi. Frumusețea muzicii, tema valabilă pentru toate timpurile și spațiile, paginile de virtuozitate solistică, tonul italienesc specific lui Verdi, plus punerea în scenă sunt doar câteva dintre atu-urile ofertante ale op-ului, certificate cu fiecare reprezentație.

Bal mascat a trezit interes legitim pentru seara zilei de joi 30 ianuarie, afișul propunând nume cunoscute ale scenei lirice, forțe artistice ale instituției recent distinse la gala premiilor MUSICRIT (cea mai bună stagiune lirică), dar și invitați, dirijorul Kocsar Balazs (Opera Maghiară de Stat Budapesta; laureat al Premiului ”Liszt”; colaborări cu Diana Damrau, Roberto Alagna, Jonas Kaufmann…; peste 80 de titluri în repertoriu și peste 1000 de reprezentații pe scene din țară și străinătate) și tenorul Boldizsar Laszlo (Opera Maghiară de Stat Budapesta; aproape 40 de roluri de operă în repertoriu, alte 8 în operete și musicaluri), prezență constantă la OMS. Regia este semnată de Ascher Tamas (Budapesta; laureat al Premiului ”Kossuth”; punere în scenă atemporală, poveste universală), scenografia de Khell Zsolt (Budapesta; decoruri valabile pentru orice spații din lume; chiar dacă acțiunea este plasată la Boston, din  motive de cenzură a timpului; de subliniat funcționalitatea scenografiei), Bozoky Mara (Budapesta; costume designer), Kulcsar Szabolcs (maestru cor), Barabas Sandor, Ferenczi Endre (concert maestru), Orchestra, Corul și Ansamblul de balet al OMS-ului.

Egyed Apollonia ar fi trebuit să debuteze în Amelia. O indispoziție de moment a produs schimbarea, necesară pentru ca spectacolul să nu fie anulat. Și alegerea pentru Barabas Zsuzsa s-a dovedit a fi inspirată. Barabas Zsuzsa a intrat în rol direct, fără repetiții, sigură pe ea, fără inhibiții, fără emoții, statut de artist profesionist pentru care merită toate aprecierile. Riccardo a fost Boldizsar Laszlo, subliniere pentru efortul de a duce decent rolul până la capăt, referindu-mă tot la o indispoziție, lucru vizibil. Vocea este frumoasă, de o cantabilitate distinctă, bine controlată însă. Experiența scenică și-a spus bine cuvântul. A fost un Bal mascat pe măsura așteptărilor, chiar dacă vorbim și de patru debuturi: Antal Livia (Oscar), Molnar Zoltan (Samuel), Kendi Lajos (Tom), Peti Tamas Otto (Judecătorul), artiști pe care am avut prilejul să-i ascultăm de multe ori, exacți și preciși în demersul artistic. Așa cum sunt cu fiecare prezență a lor Balla Sandor(Renato), Veress Orsolya (Ulrica), Naphegyi Bela (Silvano)cu toții moduri personale-nu exclud rolul Corului-de a realiza vocal-interpretativ caractere convingătoare la nivel de acțiune și comunicare scenică.

Kocsar Balazsexigent și muzical, spirit analitic, dirijor cu gesturi largi, dansante-a pregătit op-ul verdian cu atenție, planurile orchestrale-cunoaștem importanța Orchestrei pentru Bal mascat-valorificând deopotrivă dramatismul și lirismul partiturii în favoarea desfășurării acțiunii și a relațiilor interpersonale, pledoarie pentru plasticitatea limbajului muzical verdian.

Rămân la Verdi pentru că în numai câteva zile-joi 6 februarie, 18:30-ne reîntâlnim cu un alt îndrăgit personaj, Rigoletto, marcând alte două debuturi, Geani Brad (în rolul ce dă titlul operei) și Kincses Mark în Monterone.

Demostene Șofron

Articolul Opera Maghiară Cluj-Napoca: Intrigă și iubire în Bal mascat apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *