
L-am văzut dirijând de multe ori, de fiecare dată ridicând publicul în picioare, aplauze prelungite, chemări la scenă deschisă, greu să te desparți de artistul-dinamic și precis deopotrivă, gesturi ample, un stil aparte de dirijat; ca mișcări nu departe de un Jerry Lewis-și omul-mereu cu zâmbetul pe buze, plăcut, carismatic, deschis comunicării cu publicul și instrumentiștii-care este Stefan Geiger, intrat și el de mult timp în sufletul melomanilor clujeni și de pretutindeni. Stau mărturie cronicile de specialitate, invitațiile de care se bucură, un calendar plin cu alte cuvinte.
Simfonicul serii de vineri 2 februarie 2024, l-a avut pe Stefan Geiger din nou la pupitrul Orchestrei Filarmonicii Transilvania, programul gândit fiind unul cu dedicație pentru un public anume, cel al iubitorilor jocurilor video. Și am văzut o sală a Colegiului Academic plină, public în marea lui majoritate tânăr, cunoscător al fenomenului gamer, melanj inspirat de rock, swing, jazzy, funck, hip-hop, muzică electronică, rap cu clasic, prin compozitori de notorietate și piese extrem, extrem de cunoscute. Reacția publicului a spus și spune multe. Ca notă generală, pot afirma că da, avem public și pentru clasic, și pentru partiturile jocurilor video.
Și, nu în ultimul rând, îl avem pe Stefan Geiger, co-fondator și președinte al juriului German Game Music Award, dedicat compozitorilor tineri, iubitori ai genului.
Gamers Symphony a fost un succes încă de la prima piesă, Sonic the Hedgehog-A Symphonic Suite (1991), de Masato Nakamura. A fost să fie un crescendo de la o piesă la alta, numind Clash of Clans (suită de Daniel Sadowski; linie melodică într-o singură direcție, cea de a-ți conduce clanul la victorie), Metamorphosis (remarcabil solo-ul voce Aida Pavăl-Olaru/soprană) de Philip Glass, Fortnite-The Stormking de Phil Boucher, The Last Guardian-Escape/creație semnată de Takeshi Furukawa, Saga Skyrim Far Horizons-Dragonborn (solo mpian Kolcsar Peter) de Jeremy Soule, Ori and the Cross Suite Blind Forest (caracterul războinic al lucrării) de Gareth Coker, Chrono Cross Suite de Yasunori Mitsuda, Assasins s Creed de Jesper Kyd și drept bonus de final, Medley Super Mario Bros de Koji Kondo. Piese care cer câteva comentarii, legate de performanțele instrumentiștilor. Chrono Cross Suite a fost de departe recitalul de mare clasă al percuționiștilor Emil Simion, Anca Bordenciu, Dorin Pop, Radu Hațegan plus solo-ul de vioară al concertmaestrului Paul Sîrbu; în Assasin s Creed de remarcat a fost duetul Aida Pavăl-Olaru-Ortenszky Gyula (violoncel), dar și solo-ul de pian/Kolcsar Peter; și tot de remarcat sunt Kolcsar Peter (pian), Bianca Morariu (clape), Szabo Kinga (harpă) și nu în ultimul rând, aportul profesionist al Corului Filarmonicii Transilvania, dirijat de Maestrul Cornel Groza, respectiv al Orchestrei. Au fost și sunt piese solicitante la nivel de abordare și interpretare, sonorități cu ruperi de ritm, efecte sonore care cer din start măiestrie. Gamers Symphony s-a dovedit a fi un succes de casă, unul care ne face să ne dorim o continuare, cu alte piese desigur.
Din păcate a lipsit ceva, ceva ce lipsește cam de mult timp, un caiet de sală printat, am în vedere vârsta melomanilor clujeni, în special la concertele clasice prin excelență. Cel online este citit de prea puțini, în nici un caz de cei 55 sau 60+. Caietul de sală printat se impune de la sine!
Demostene Șofron
Foto Cristina Rădulescu