
Cam acum vreo 15 ani am fost implicat în mișcările politice de la Bruxelles, care prezentau forța diasporei românești și necesitatea de a o considera strategică pentru dezvoltarea României. Dinamica a fost favorabilă și progresiv a apărut ministrul diasporei în câteva guverne care urmaseră. Dacă analizăm însă rezultatele acestui proiect politic, puține lucruri sunt de spus. Încercăm însă să nu cădem în ispita pesimismului, să nu fim derutați de trecerea timpului și să privim spre viitor.
Haideţi să ne hazardăm un pic! Imaginați-vă că mâine veți prelua portofoliu de ministru al diasporei. Ce veți face? Cui ne adresăm? Doar celor 5 milioane de români care trăiesc în afara teritoriului statului român? Sau e un proiect de țară în care diaspora e parte a României complete?
Nu avem timp acum de sondaje de opinie, și nici măcar să întrebăm 100 de români, deci să ne punem pe treabă. Românii din diaspora așteaptă sprijin de la țară pentru învățarea limbii şi culturii române. Există de ani buni un program guvernamental, bine gândit, de a putea avea cursurile de limba română în școlile din alte țări.
Chiar există parteneriate prin care guvernele țărilor europene pun la dispoziție sălile de curs din incinta instituţiilor de învățământ pentru a derula activități românești. Desigur, mulți români din Diaspora aud acum pentru prima dată despre această oportunitate. Scopul acestui editorial este însă de a da semnalul politic, nu de a da lecții de implementare a unui program guvernamental.
Vrem coerenţă politică, nu doar slogane. Românul din Diaspora este conectat la țară mai mult decât cred românii din țară. Nu e nevoie de nici o facilitate de reîntoarcere, ci doar o stare de normalitate. Un ghișeu unic de reîntoarcere este ceea ce se pretează pentru întrebările pragmatice ale celor care vor să reintre în spațiul românesc. Dacă funcționează eGovernment în România cu siguranță este ceva care românii de pretutindeni vor aprecia. Cred că activitatea ministrului trebuie să fie mai mult axată pe simplificarea proceselor administrative, decât pe facilități economice sau locuri de muncă. Un ghișeu unic pentru întoarcerea românilor din diaspora ar putea simplifica foarte mult procesul de revenire în țară, eliminând birocrația excesivă și oferind sprijin concret pentru reintegrare. Acesta ar putea funcționa atât online, cât și fizic, oferind servicii esențiale într-un singur loc. Noutatea ar putea veni în angajarea românilor din diaspora, la revenirea în țară, la aceste ghișee. Ei cunosc deja cum funcționează administrațiile din alte țări, unde au petrecut ani buni, și înțeleg mentalitatea “clientului”, a românului care a trăit în afara țării. Prin ei acest ghișeu unic ar face întoarcerea mai ușoară și mai atractivă pentru românii din diaspora, eliminând multe dintre barierele birocratice care îi descurajează.
Dacă observăm această fișă a postului, descrisă în paragrafele precedente, putem zice că un Ministru al Diasporei ar avea şi un rol de călăuză, de reîntoarcere. Poate chiar un titlu de Ministrul Diasporei și Reîntoarcerii este mai indicat.
Dan LUCA
Articolul Ministrul diasporei și reîntoarcerii apare prima dată în ziarulfaclia.ro.