Ca în anii precedenți, și în anul 2024, județul Cluj s-a situat pe primul loc în țară la Examenele Naționale susținute de elevii din învățământul preuniversitar. În plus, la examenul de Titularizare profesorii clujeni s-au dovedit la fel de bine pregătiți. Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj a premiat peste 500 de elevi olimpici și aproape 300 de profesori care i-au pregătit, dar se interesează și de soarta elevilor provenind din familii afectate de sărăcie. În prezent, în 64 de școli gimnaziale, peste 6.000 de elevi clujeni beneficiază de proiecte privind reducerea abandonului școlar. O altă preocupare constantă a reprezentanților ISJ Cluj o reprezintă combaterea consumului de droguri în rândul tinerilor. Un bilanț al activităților ISJ Cluj din anul 2024 este realizat de inspectorul școlar general ISJ Cluj, Marinela Marc, în cadrul unui interviu acordat recent ziarului „Făclia”.
Aproape 17.000 de elevi au o „Masă sănătoasă”
Reporter: Ce a însemnat anul 2024 pentru Inspectoratul Școlar Județean Cluj? Care sunt proiectele pe care ați reușit să le derulați și câte școli/elevi beneficiază în urma desfășurării acestor proiecte?
Inspector școlar general, Marinela Marc: Anul calendaristic 2024, care însumează a doua parte a anului școlar 2023-2024 și începutul anului școlar 2024-2025 a fost un an bun, cu multe reușite la nivelul județului Cluj. Pe lângă implementarea noii Legi a Învățământului Preuniversitar, a Regulamentului de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar și a Statutului Elevului, a desfășurării examenelor naționale din vara anului 2024 cu evaluarea digitală a lucrărilor, rezultatele constant bune obținute de elevii clujeni la examenele naționale și olimpiadele și concursurile școlare, consider că cea mai mare provocare a fost implementarea și accesarea de către inspectoratul școlar sau de către școli și UAT-uri pentru școli a multor proiecte finanțate prin PNRR. Vorbim de Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), care se derulează în 64 de unități de învățământ gimnazial, în diferite etape de implementare, de care beneficiază 6.098 de elevi. Un alt proiect este cel de „Dotare cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe”, implementat în 71 de unități administrativ-teritoriale din județ, la care, se adaugă „Proiectul Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor”, pentru care la nivelul județului Cluj au fost aprobate pentru finanțare 45 de proiecte din cele 46 depuse. Mai amintim Programul „Construirea și dezvoltarea unei rețele-pilot de școli verzi”, în cadrul căruia au fost depuse cinci proiecte, „Consorțiul de Învățământ Dual Clujean”, în cadrul căruia Inspectoratul Școlar Județean Cluj este partener alături de Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, Universitatea de Medicină și Farmacie ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, Municipiul Cluj-Napoca, Comuna Florești, Consiliul Județean Cluj, licee din județul Cluj și agenți economici. Totodată, au fost depuse două proiecte pentru „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie complementare” și un alt proiect în parteneriat cu USAMV „Primul student din familie”, care vizează accesul la studii superioare pentru elevi din medii dezavantajate, de care vor beneficia 185 elevi de la două unități de învățământ preuniversitar (Colegiul de Servicii în turism „Napoca” și Colegiul Tehnic „Raluca Ripan). Programul Național „Masa sănătoasă” se derulează în 55 de unități de învățământ, de care beneficiază 16.869 de elevi și preșcolari clujeni. Recent Inspectoratul Școlar Județean Cluj a depus și a câștigat cinci proiecte în calitate de lider de proiect, cofinanțate din Fondul Social European prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, care se vor derula în parteneriat cu cinci unități de învățământ tehnologic din județul Cluj – Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca, Colegiul de Servicii În Turism „Napoca” Cluj-Napoca, Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca, cu Liceul Tehnologic „Someș” Dej, Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” Câmpia Turzii, de care vor beneficia 1.265 de liceeni. Obiectivul general al proiectelor îl reprezintă furnizarea unei oferte educaționale centrate pe formarea și dezvoltarea de competențe profesionale și transversale cerute pe piața muncii, îmbunătățirea calității vieții tinerilor, a incluziunii și a relevanței pregătirii practice a elevilor prin adaptarea serviciilor educaționale din învățământul preuniversitar tehnologic, eficientizarea stagiilor de practică oferite de agenții economici și furnizarea de facilități și măsuri de sprijin efectiv pentru elevi.
La acestea se adaugă o acreditare Erasmus 2021-2027 obținută de ISJ Cluj pe domeniul Educație școlară, proiect aflat în anul IV de implementare, derulat în consorțiu cu unități de învățământ din mediul rural (75 de cadre didactice din 29 de școli până acum au beneficiat de cursuri de formare) și o acreditare Erasmus 2023-2027 pe componenta Învățământ vocațional și tehnic, proiect în anul II de implementare în care sunt șapte unități de învățământ beneficiare, 89 de elevi au participat la mobilități, însoțiți de 12 cadre didactice, 17 misiuni de jobshadowing derulate și șapte cursuri de formare pentru cadrele didactice. De asemenea, s-au finalizat două proiecte din fonduri norvegiene, unul dedicat mobilităților cadrelor didactice la cursuri de formare profesională și unul pentru incluziunea copiilor rromi, selectat de agenția de implementare ca exemplu de bune practici la nivel național. În cadrul lui, au beneficiat de activități 228 de elevi din cele șase școli din mediul rural partenere în proiect, dintre care 112 de etnie romă, 95 de părinți dintre care 50 de etnie romă și 87 cadre didactice implicate în activități și beneficiare de trei cursuri de formare.
Invitație în Franța
Reporter: La Examenele Naționale din anul 2024, Evaluare Națională și Bacalaureat, elevii clujeni au obținut rezultate foarte bune, clasând județul Cluj pe primul loc în țară. Clujul este un model în acest sens. Ați fost consultată de colegi din alte județe în a le da sfaturi pentru a avea și ei astfel de reușite?
M.M.: Nu aș spune neapărat „consultată”, am discutat unele aspecte la întâlnirile cu inspectorii școlari generali, în schimb, am fost plăcut surprinsă să fiu invitată în Franța, de omologul meu din regiunea Orleans, care era la curent cu performanțele educaționale obținute de județul Cluj la nivel național și a dorit să ne întâlnim și să discutăm despre diverse aspecte legate de pregătirea elevilor pentru examene, despre modul în care se derulează admiterea elevilor la liceu, despre evaluarea profesorilor, derularea proiectelor cu finanțare europeană, reducerea abandonului școlar și creșterea motivației pentru învățare, partenerii francezi declarând că au multe de învățat de la noi.
Reporter: Totodată, la examenul de Titularizare din anul 2024 profesorii clujeni s-au dovedit la fel de bine pregătiți. Sunt aceste performanțe legate de faptul că municipiul Cluj- Napoca este un centru universitar de prestigiu? Ce alți factori au contribuit la acest succes?
M.M.: Cluj-Napoca este un centru universitar de referință la nivel național și mulți dintre absolvenții universităților clujene, care doresc o carieră în învățământ aleg să rămână în județul Cluj, atrași de oportunitățile pe care, în special municipiul Cluj-Napoca le oferă, de calitatea vieții, a serviciilor, dar și de investițiile pe care autoritățile publice locale le-au făcut în infrastructura educațională, oferind condiții care susțin performanța. Consider că, în special absolvenții, dar nu numai ei, sunt motivați să se pregătească foarte bine pentru acest examen, participă la cursurile de pregătire furnizate de colegii din inspectoratul școlar, prin Casa Corpului Didactic Cluj, astfel încât rezultatele sunt foarte bune, iar concurența pentru anumite posturi didactice este mare.
Directorul răspunde de tot ce se întâmplă în școală
Rep: La Cluj ați inițiat un eveniment în care răsplătiți directorii clujeni de școli cu realizări deosebite, Gala Învățământului Preuniversitar Clujean. Cât de importantă este aprecierea celor care conduc școala?
M.M.: Am inițiat acest eveniment acum doi ani, în cadrul Zilelor Educației Clujene și, văzând impactul în rândul directorilor, mi-am dorit să organizăm în fiecare an o gală dedicată managerilor unităților de învățământ. Managementul școlar reprezintă, în perioadă actuală, o provocare continuă, care presupune competențe multiple ce vizează organizarea și monitorizarea procesului educațional și a mediului de învățare, construcția curriculară, îndrumarea elevilor și dezvoltarea acestora, dezvoltarea și motivarea personalului, alocarea de resurse, scrierea și implementarea de proiecte, comunicarea cu toți partenerii educaționali și beneficiarii educației, respectarea prevederilor și reglementărilor legale, abilitatea de a lua decizii. Practic, directorul de școală răspunde de tot ce se întâmplă în școală, chiar dacă anumite activități nu le gestionează direct, iar atunci când rezultatele sunt frumoase, de multe ori, felicităm elevii și cadrele didactice, uitând cât de importanți sunt și managerii unităților de învățământ care, prin munca de fiecare zi, fac posibile aceste performanțe. Din aceste considerente, am decis, ca, în baza unor criterii clare (rezultate examene naționale de Evaluare națională și Bacalaureat, rezultate la olimpiade și concursuri școlare, exemple de bune practici în implementarea PNRAS, incluziunea elevilor cu CES în unitățile de învățământ, proiecte din fonduri europene implementate, proiecte educative și extrașcolare desfășurate, festivaluri, simpozioane, preocupări pentru modernizarea bazei materiale a unității de învățământ etc), să premiem directorii performanți, pe categorii de școli-colegii naționale și licee teoretice, licee tehnologice, colegii și licee vocaționale, școli gimnaziale din mediul urban, școli gimnaziale din mediul rural. Am considerat important la o gală a excelenței în educație să apreciem și să valorizăm performanțele manageriale, pentru că liderii inspirați și cu viziune produc schimbarea în bine pe care o dorim în școlile noastre.
Peste 500 de elevi olimpici, premiați la Gala Excelenței
Rep: Tot legat de recompensă și apreciere, elevii olimpici și profesorii lor au fost premiați la Cluj în cadrul Galei Excelenței în educație 2024. Câți elevi și profesori ați premiat în acest an și pentru ce merite?
M.M.: Gala Performanței în Educația Clujeană este un alt proiect important pe care îl derulăm, în parteneriat cu Consiliul Județean Cluj, care a alocat și în acest an sume importante de bani pentru premierea elevilor care s-au remarcat la olimpiadele naționale și internaționale și a cadrelor didactice care i-au pregătit, prin care ne-am propus să-i premiem și să-i evidențiem pe cei 524 de elevi și 274 de profesori din județul Cluj, premiați la olimpiadele naționale și internaționale în anul școlar trecut, cei care ne-au făcut mândri, în țară și peste hotare, de apartenența noastră la ecosistemul învățământului preuniversitar clujean.
Rep: Pe de altă parte, în școlile de azi, elevii și cadrele didactice se confruntăprintre altele cu fenomenul bullying-ului. Câți consilieri școlari există în școlile din învățământul preuniversitar din județul Cluj? Este numărul lor suficient?
M.M.: În județul Cluj există în prezent 124 de profesori consilieri școlari, care furnizează servicii de asistență psihopedagogică tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul preuniversitar clujean, atât în mediul urban, cât și în mediul rural, având în vedere că am arondat toate unitățile de învățământ câte unui psiholog școlar, astfel încât, în funcție de numărul elevilor, cel puțin o zi sau două pe săptămână, psihologul școlar să fie prezent în școală. Numărul posturilor de profesor consilier școlar a crescut semnificativ în ultimii doi ani, răspunzând în mare măsură nevoilor identificate la nivelul populației școlare, dar dacă ținem cont de problematica variată întâlnită în rândul beneficiarilor și de complexitatea activității de asistență psihopedagogică, atât activități de prevenție și de optimizare a dezvoltării precum și activități de intervenție pe problematici specifice, suplimentarea numărului de posturi este oricând oportună.
Drogurile, o problemă îngrijorătoare
Rep: O altă problemă gravă este consumul de droguri în rândul elevilor. Cum se implică ISJ Cluj în acest sens?
M.M.:În prezent, traficul şi consumul de droguri a depăşit stadiul de simplu fenomen şi se manifestă ca una dintre cele mai îngrijorătoare probleme cu care se confruntă civilizaţia la nivel mondial. Societatea contemporană se confruntă cu transformări majore în toate sferele vieţii economico-sociale, care au generat insecuritate economică şi socială, îngrijorări, sentimente de neîncredere şi chiar de inadaptare. Comportamental, aceste percepţii şi atitudini se materializează şi în comportamente deviante sociale, în care, un loc aparte îl ocupă consumul de droguri cu efecte negative asupra stării individului şi asupra relaţiilor lui economice şi sociale. În aceste condiții, se impun măsuri imediate de conștientizare a pericolului, de educare a societății și, în special a tinerilor, privind prevenția consumului de droguri și substanțe cu efecte psihotrope. În ultimul an, ISJ Cluj a derulat mai multe campanii de informare, conștientizare a riscurilor și consecințelor negative ale consumului de droguri și promovarea alternativelor sănătoase la consumul de droguri, adresate elevilor. Dintre acestea, amintesc Conferința itinerantă „Prevenirea consumului de droguri în rândul adolescenților clujeni – Aleg”, eveniment organizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, în parteneriat cu Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Cluj, Inspectoratul de Poliție al Județului Cluj, Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog al Județului Cluj și Primăriile din Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla, Dej, Huedin, Proiectul ,,Fii isteț, vei fi mai sigur!”, în colaborare cu Napoca rally Academy – 6 sesiuni în Cluj-Napoca, Dej, Turda și Huedin cu aproximativ 2700 de elevi participanți; Proiectul ,,Viitorul depinde de tine!”, în colaborare cu Lions Club Genesis”- 145 de cadre didactice din tot județul formate, care au diseminat informațiile în rândul elevilor, al cadrelor didactice și părinților; Campania de conștientizare a elevilor clujeni pe tematica prevenirii consumului de droguri și a substanțelor cu efecte halucinogene, în colaborare cu Biroul de Combatere a Crimei Organizate Cluj – 7.500 de elevi din 37 de licee; Sesiuni anuale de seminarii educaționale destinată profesorilor, diriginților și consilierilor școlari, pe tema simptomatologiei consumului de droguri și de substanțe interzise“(21 de activități educaționale județene, la care au participat 15.000 beneficiari direcți (elevi de gimnaziu și liceu), 645 cadre didactice; Concursul Național ,,Mesajul meu antidrog”, organizat, anual, în parteneriat cu Agenția Națională Antidrog, Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Cluj; Concursul național ,,Împreună”, organizat de Ministerul Educației; patru campanii județene, în parteneriat cu Asociația Preventis; proiectul ,,Cele două fețe opuse-Să vorbim despre droguri”, destinat elevilor din clasele V-VIII pentru prevenirea consumului de droguri; „P.R.O.M.I.T.- Să vorbim despre dependență”, destinat elevilor din clasele VIII-X pentru prevenirea dependenței; „Go Up not high” – Să vorbim despre marijuana, destinat elevilor din clasele VIII-X pentru prevenirea consumului de marijuana); ,,Întoarce cardul! – Să vorbim despre drogurile stimulente„ , destinat elevilor de liceu, în care au fost implicați peste 7.000 beneficiari direcți (elevi de gimnaziu și liceu); Implementarea de proiecte de prevenire adresate categoriilor de vârstă la risc pentru dezvoltarea de comportamente adictive şi grupurilor vulnerabile, în fiecare școală, în cadrul Săptămânii dedicate Programului Național „Școala Altfel”( 157 de activități educaționale, în care au fost implicați 14.080 de beneficiari direcți (elevi de gimanziu și liceu); 2 activități de formare, prin programe de formare continuă, avizate de Ministerul Educației, livrate de către Casa Corpului Didactic Cluj, în parteneriat cu Centrul de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog Cluj – ,,Cum să creștem sănătoși“ și ,,Necenzurat“( aproximativ 300 de cadre didactice formate).
Unii părinți, imixtiune nedorită în viața școlii
Rep: Raportat la relația profesori-elevi-părinți care este numărul de reclamații aduse la cunoștința Inspectoratului? Ce anume reclamă cele mai multe dintre ele? Cum gestionați aceste cazuri?
M.M: Am constatat că, în ultimii ani, mai ales după perioada de pandemie, oamenii în general nu mai au răbdare unii cu alții, nu mai au disponibilitatea de a asculta, iar în această paradigmă se situează și mulți părinți, care, pentru orice inconvenient al copilului în relația cu școala aleg să reclame la inspectoratul școlar, sau la minister, înainte de a merge întâi la școală, să discute cu cadrele didactice, cu conducerea școlii, să găsească împreună soluții pentru depășirea unor situații conflictuale. Practic se reclamă aspecte care țin de modul de evaluare a copiilor, de aplicarea unor articole din regulament care vizează scăderea mediei la purtare, de organizarea activităților extrașcolare, ajungându-se uneori la situații de imixtiune nedorită a părinților în viața școlii sau la comunicarea prin intermediul avocaților.
În procesul educațional, relația profesori-elevi-părinți este esențială, iar cadrele didactice trebuie să construiască o relație pozitivă cu elevii, să existe o bună comunicare cu aceștia, să le asculte nevoile, să le înțeleagă emoțiile, să le ofere libertate, dar și să-i facă să înțeleagă totodată care sunt limitele admise prin respectarea anumitor reguli. În școală trebuie să existe un respect reciproc între cadru didactic și elev, respect pe care copiii îl învață, și-l însușește la școală, dar și în familie și îl manifestă față de cei din jur. În tot acest proces, un rol important îl are comunicarea, iar lipsa de comunicare poate duce la eșec, la lipsa rezultatelor, la izolare, marginalizare. Părinţii sunt parteneri în educaţie, iar relaţia de parteneriat între părinţi şi școală presupune informarea părinţilor cu privire la programul educațional, la conţinuturile şi metodele didactice, dar presupune şi o atitudine a părinților bazată pe respect instituțional, pe încredere că școala face ceea ce trebuie pentru formarea și dezvoltarea copiilor. Iar atunci când părinţii, elevii şi ceilalţi membri ai comunităţii se consideră unii pe alţii parteneri în educaţie, se creează în jurul elevilor o comunitate de suport care funcţionează cu succes.
Școlile de la sate se confruntă cu fluctuația cadrelor didactice
Rep: Care sunt vulnerabilitățile, problemele întâmpinate de directorii școlilor din mediul rural și din mediul urban? Cum îi sprijiniți pe aceștia în rezolvarea situațiilor cu care se confruntă?
M.M.: Fiecare unitate de învățământ are specificul ei, problemele care diferă în funcție de tipul de școală, nivel, mediul de rezidență, comunitățile din care provin copiii, nivelul de educație al părinților și implicarea lor în viața școlii. În mediul rural, cel mai adesea, directorii se confruntă cu fluctuația personalului didactic, cu lipsa personalului didactic-auxiliar care să contribuie la scrierea și implementarea de proiecte, cu bugete insuficiente alocate de administrațiile locale, cu reprezentanți ai autorităților locale care nu înțeleg importanța instituției școlare în comunitate, cu risc de abandon școlar în comunități izolate și cu părinți care îi implică pe copii la muncă în gospodării, cu rezistența comunităților față de încercarea de renunțare la învățământul simultan. În mediul urban, problemele cu care se confruntă directorii vizează lipsa spațiilor în școlile foarte solicitate de părinți, presiunea pusă pe învățători de a organiza activități de tip after school, presiuni ale părinților care vizează încadrarea/menținerea anumitor profesori la unele clase, probleme generate de integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă etc. În toate situațiile care se ivesc, încercăm să mediem aceste conflicte, să fim prezenți la întâlniri dintre școală, părinți, autorități, instituții, pentru a găsi, împreună, soluții, pentru binele copiilor, pentru asigurarea unui climat în unitățile de învățământ, bazat pe comunicare, transparență, armonie, care să conducă la desfășurarea unui proces educațional de calitate.
Un An Nou fără provocări care să conturbe Educația
Rep: Ce proiecte de viitor aveți?
M.M.: Pe lângă multele reușite înregistrate, sunt încă probleme cu care se confruntă învățământul clujean, unele vizează găsirea de soluții pentru reducerea învățământului simultan și asigurarea egalității de șanse a elevilor din mediul rural cu cei din mediul urban, continuarea proiectelor educaționale. Îmi doresc, de asemenea, corelarea calificărilor din învățământul tehnologic cu piața muncii, promovarea mult mai eficientă a învățământului tehnologic și profesional dual, profesionalizarea managementului unităților de învățământ, scrierea și implementarea de proiecte educaționale pliate pe nevoile școlilor, colaborarea mult mai strânsă cu mediul academic și mediul de afaceri clujean, deschiderea școlilor spre comunități, pentru a coagula comunitățile în jurul școlilor, în vederea creșterii nivelului de educație și cultură al comunităților, în general.
Îmi doresc, ca în anul care vine, să se producă modificările legislative care să permită aplicarea descentralizării, reforma curriculară, politici publice în care accentul să se pună pe formarea acelor competențe care să îi ajute pe elevi să se integreze cu ușurință pe o piață a muncii în continuă schimbare, să facă transferul cunoștințelor acumulate în situații noi de învățare, să fie adaptabili și conștienți de importanța dezvoltării personale, a învățării pe tot parcursul vieții, să aibă spirit critic, capacitatea de a discerne, să știe să lucreze în echipă, să aibă competențe antreprenoriale, să aibă un stil de viață sănătos, dar mai ales să fie educați în spiritul valorilor adevărate.
Rep: Care este mesajul dvs. pentru Noul An 2025 pe care doriți să-l transmiteți cadrelor didactice și părinților?
M.M.: Îmi doresc ca Noul An să nu aducă alte provocări, care să conturbe procesul educațional, să fim sănătoși și să putem să îi motivăm pe copii pentru menținerea standardelor de performanță cu care ne-am obișnuit. Ne preocupă în continuare excelența în educație, dar și asigurarea egalității de șanse și ridicarea nivelului educațional în comunitățile dezavantajate, unde educația rămâne singura șansă a copiilor de a avea un viitor, identificarea de soluții pentru a reduce violența și consumul de droguri în mediul școlar. Îmi doresc, ca, în continuare, să putem, împreună cu familia, biserica, autoritățile locale și toți partenerii educaționali să facem tot ceea ce depinde de noi pentru a avea copii educați, cu un stil de viață sănătos, echipați cu valori morale și competențe care să le permită să se integreze social, la absolvirea școlii. Le mulțumesc cadrelor didactice pentru implicarea din acest an, care ne-a permis obținerea de rezultate deosebite și le cer să dea dovadă, în continuare, de răbdare, putere de muncă, empatie pentru elevi, să le fie alături în procesul de transmitere de informații și formare de competențe și valori către generațiile tinere. Părinților le mulțumesc pentru colaborarea de până acum, pentru susținerea proiectelor școlilor și le cer să aibă încredere în cadrele didactice și în misiunea pe care o au de a forma minți și caractere! Tuturor, le urez un An Nou în care să fie sănătoși, să aibă parte de realizări personale și profesionale și să se bucure de momente memorabile, alături de cei dragi ! La mulți ani !
interviu realizat de Tia SÎRCA
sursă foto: pagina socializare Marinela Marc