January 13, 2025

Cu dirijorul  german Jascha von der Goltz ne reîntâlnim tot cu prilejul Concertului Exraordinar de Anul Nou, aducând în discuție prezența din 6 ianuarie 2022, O seară de joi cu lucrări de Franz von Suppe, Johann Strauss Fiul, Donizetti, Mascagni, Kodaly, o seară reușită, cu un final previzibil, revenirea tânărului dirijor la pupitrul galonatei Orchestre clujene. Numai că de data aceasta cu un program pe  axa Viena-Danemarca-Norvegia, cu o prelungire germano-franceză, program de concert la fel de atractiv, participări afective la superlativ.

Cum nu am avut parte de un caiet de sală-era chiar necesar de data aceasta!-voi face câteva scurte prezentări, începând cu Austria și cei trei Strauss, Tatăl și frații Johann II și Josef, cu lucrări în general cunoscute. Mă refer la Radetzky Marsch op 228(Strauss I;an de compunere 1848, 31 august), Dynamiden op 12 (Josef Strauss; vals compus în 1853), Annen Polka op 117 (1852), Accelerationen op 234 (1852), Wein, Weib und Gesang! op 333/Vin, femei și cântec (vals, 1869), Unter Donner und Blitz  op 324/Fulgere și tunete  (polcă; 1868) Kunstler Leben op 316/Viață de artist (vals, 1867), toate cinci de Johann Strauss II. 

Danemarca a fost prezentă prin Hans Christian Lumbye (Copenhaga; 1810-1874; compozitor, dirijor; numit și Strauss al Nordului). Champagne Galop a avut prima audiție absolută la data de 15 august 1845, cu succesul așteptat. Norvegia a fost reprezentată de compozitorul Johann Svendsen (Oslo, 1840-1911), lucrarea aleasă fiind Fest Polonaise op 12, prezentată în 1873, compusă pentru încoronarea Regelui Oscar al II-lea ca rege al Suediei și rege al Norvegiei, 18 iulie fiind data primei audiții absolute. În fine, Edward Grieg (Bergen, Norvegia; 1843-1907), din care a fost aleasă partea a IV-a din Peer Gynt, Suita nr 1 op 46, ”În peștera regelui munților”. O partitură fascinantă, de un melos aparte, energic și .dinamic.

Johann Strauss fiul a dus greul serii, rog acceptați sintagma folosită. Strauss fiul impune prin compozițiile sale ”sensul valorilor spirituale, stima față de artist, respectul muncii lui și recunoașterea pentru el a unui loc de frunte în seria valorilor”. Subscriu celor scrise de George Sbârcea. Pentru că da, Strauss fiul ne dovedește, cu fiecare lucrare a sa, că muzica și dansul fac parte din viata noastră, ne definesc prin exprimarea emoțiilor și sentimentelor, trăite din plin în seara concertului de sâmbătă 28 decembrie.

Meritul îi revine tânărului dirijor Jascha von der Goltz, care are asigurat un loc special  în sufletul melomanilor clujeni și nu numai. Gândește și proiectează imagini muzicale în care viața pulsează în și cu fiecare notă. Notă definitorie pentru caracterul tmpului și al omului deopotrivă. Carsimatic, cu zâmbetul pe buze, von der Goltz are un stil dirijoral care cucerește de la primele mișcări. Gesturile sunt elegante, suple, apropiate mai mult de cele ale unui dansator. Sunt gesturile generatoare de imagini muzicale, revin la această idee, în care se regăsesc plenar frumusețea și trăinicia naturii, dragostea, iubirea, sinceritatea, libertatea nu în cele  din urmă. Aș putea vorbi și despre o altă propunere, cea de giuvaere sonore cu străluciri proprii, bine evidențiate dirijoral și orchestral. Intensitățile dinamice s-au făcut bine simțite în relația ritm-melodie, respectiv Orchestră-Public. 

Demostene Șofron

Foto Bogdan Meseșan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *