January 22, 2025

Făclia a realizat un interviu cu viceprimarul municipiului Cluj-Napoca pentru a vedea care este stadiul stadiul implementării principalelor proiecte derulate de primărie în infrastructură, învățământ, sport și mediu și în ce măsură vor fi finalizate la timp.

În cadrul discuției a fost atinsă tema complexului educațional și sportiv din Borhanci, programul de reabilitare a peste 30 de școli, podul Garibaldi, precum și programul de demolare a garajelor. Totodată, viceprimarul a venit cu date noi legate de metrou și de trenul metropolitan.

Rep: Domnule viceprimar, am intrat în anul 2025. Pentru Primăria Cluj-Napoca, anul 2024 a însemnat numeroase proiecte atât derulate cât și finalizate. Ce așteptări sunt de la 2025?

Dan Tarcea: În primul rând ne dorim ca în anul 2025 să putem să finalizăm proiectele pe care le-am început. Dorim să fie anul în care materializarea acestor proiecte să vină cât mai repede. Sunt proiecte mari, de anvergură, proiecte care vor schimba cu siguranță fața Clujului. În acest moment, nu știm cum va arăta bugetul pentru anul 2025, așteptăm bugetul național și sumele defalcate pentru a putea să ne creionăm și noi care sunt proiectele noi pe care le propunem pentru 2025. Evident, prima grijă a noastră este să putem asigura finanțarea proiectelor deja începute.

Școala și liceul din Borhanci, finalizate în acest an

Rep: Ați demarat anul trecut acel proiect din zona Borhanci, care vizează dezvoltarea infrastructurii școlare și sportive, cu creșă, cu școală, cu bazin de înot. În ce fază se află acest proiect și în ce măsură poate fi finalizat la timp?

Dan Tarcea: Avem mai multe proiecte pe această parte de componentă educațională și, într-adevăr, hub-ul educațional din Borhanci este unul dintre cele mai importante. Discutăm aici de o investiție de peste 100 de milioane de euro, bani care vin fie din bugetul local, fie din alte surse guvernamentale sau fonduri europene, astfel încât să putem finaliza aceste lucruri. Stadiul proiectului este următorul: la creșa din Borhanci am dat ordinul de începere a lucrărilor iar în săptămâna de după 21 ianuarie vor începe lucrările la componenta de creșă; la partea de grădiniță suntem în etapa în care pregătim documentația astfel încât să putem dat ordinul de începere a lucrărilor în prima jumătate a anului 2025; la componenta de școală se lucrează și suntem deja la acoperiș. De asemenea, lucrările sunt avansate și la liceu pentru că sunt două obiective diferite: școală și liceu care însumează peste 1000 de elevi. Estimarea noastră este că le vom putea finaliza până la finalul anului 2025. Aceste două obiective, de liceu și școală vor fi ultra moderne. Vor avea sală de sport, vor avea teren de joacă, teren de sport. De asemenea, se lucrează intens la acea componentă de bazin(bazin de înot – n.n). Discutăm de bazin olimpic, bazin care va putea să găzduiască competiții internaționale de înot și sărituri. Acolo, cei care vor dori să se antreneze în acest scop vor putea face acest lucru, dar și cei care vor să se distreze vor avea această posibilitate să înoate și să-și petreacă timpul liber în condiții de calitate. Este nevoie de acest bazin pentru că nu sunt multe la nivel național. Odată cu realizarea acestui bazin cred că vom putea să întregim spectrul pe care-l avem în această zonă sportivă. Avem Sala Polivalentă, avem Stadionul administrat de Consiliul Județean. Odată cu acest obiectiv pe care îl vom realiza, vom putea duce la Cluj-Napoca și alte competiții internaționale. Aș vrea să vă mai dau un lucru cu care am reușit să ajungem într-o fază finală cu el. Este vorba de școala din cartierul Bună Ziua. Suntem în etapa în care în luna ianuarie, în data de 21, este termenul limită de depunere a ofertelor pentru proiectare și execuție. Este o școală nouă unde a trebuit să facem exproprieri pentru că Primăria nu a avut teren în cartierele noi. Va fi o școală modernă, nouă, construită de de la zero.

Vești bune pentru anul școlar 2025-2026

Rep: Totodată, prin Programul Național de Redresare și Reziliență ați avut cuprinse mai multe școli pentru reabilitare și modernizare. În ce fază sunt, mai ales că anul trecut au fost discuții din cauză că activitatea școlară a fost afectată de aceste lucrări pentru că s-au restrâns spațiile pentru desfășurarea orelor?

Dan Tarcea: Avem 32 de școli care trec prin acest proces de modernizare. Discutăm de un proces de creștere a eficienței energetice la acest școli. La 31 de școli contractele sunt în derulare. Sunt școli la care gradul de lucrări a ajuns la 75 la sută iar la altele gradul de execuție este de 13 la sută. La o singură școală nu s-a dat ordinul de începere a lucrărilor pentru că am avut contestații în instanță, pe care le-am câștigat și urmează să fie dat ordinul de începere a lucrărilor. Estimarea mea este că la 30 de școli, anul școlar 2025-2026 va începe în școli modernizate. Avem un termen contractual de 12 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor și am avut chiar în aceste zile discuții cu antreprenorii astfel încât începutul anului școlar 2025-2026 să ne prindă în condiții optime. Nu mai sunt probleme, copii s-au obișnuit, părinții s-au obișnuit să meargă în altă parte. Am reușit să trecem peste elemente mai complicate de relocare astfel încât să putem să finalizăm lucrările. Să știți că nu în fiecare zi avem această șansă să obținem de la UE 45 de milioane de euro. Acest proces cu cele 32 de școli are o valoare de 90 de milioane de euro dintre care jumătate vin din fonduri UE astfel încât să putem ajunge și noi la nivelul școlilor din Europa. De asemenea, aș vrea să spun că la toate aceste școli se fac analize de radon și să iau măsuri astfel încât copii să fie în siguranță, să aibă condiții bune de învățat. Mai avem două componente, una care prevede partea de IT în care am cumpărat calculatoare și table inteligente pentru a putea să ținem pasul cu dezvoltarea tehnologică. Aici sunt cuprinse peste 10 școli pentru care am cumpărat deja aceste echipamente. Alte 64 de școli vor beneficia de schimbare a mobilierului, fiind deja făcută licitația.

 

Niciun garaj nu va rămâne în picioare la Cluj-Napoca

Rep: Una dintre campaniile foarte importante pe care le-ați derulat și care a schimbat fața orașului a constat în demolarea garajelor. În ce fază sunteți și cât la sută dintre garaje mai trebuie înlăturate pentru a finaliza acest proces?

Dan Tarcea: Am avut cel puțin două acțiuni foarte importante pentru noi, pentru clujeni. Una este cea de desființare a garajelor iar cealaltă este cea de refațadizare. Dacă discutăm de garaje, am reușit până acum să desființăm peste 6000 de garaje. Estimarea noastră este că mai avem de desființat alte 4500 de garaje. Vom anunța cât de curând care sunt zonele în care urmează să fie desființate garaje. Colegii mei sunt în faza de finalizare a verificării terenului pentru că prima dată trebuie să vedem să nu fie revendicate sau cu procese.

Suntem în această etapă de verificare a terenurilor. Cred că cel mult într-o lună și jumătate vom putea să anunță care sunt zonele pe care le vom viza. Niciun garaj nu va rămâne în picioare la Cluj-Napoca. Toate garajele vor fi desființate, iar aici avem mai multe aspecte. Avem garajele de pe terenurile private după ce au fost retrocedate terenuri. Acolo nu le vom putea desființa până nu facem exproprieri. Această componentă de exproprieri va rămâne ultima după ce vom desființa garajele de pe domeniul public. Vă dau un exemplu în care la o platformă de 20 de garaje, trei garaje sunt pe un teren privat sau este cu proces. Mai sunt zone în care am desființat 50-60 de garaje și au rămas patru sau cinci garaje în picioare. Acele garaje să știe clujenii că se află pe un teren cu probleme.

Peste 1000 de clădiri au fost refațadizate

Legat de refațadizare, acest proces l-am început în anul 2016 când am făcut un nou regulament și am stabilit o supra impozitare de 500 al sută. Și vedem pe toate străzile clădiri noi, refațadizate. Din 2016 și până acum sunt 1017 clădiri refațadizate și continuăm acest proces de supra impozitare și monitorizare. Ultima clădire pe care am reușit împreună cu proprietarii-pentru că și primăria are cotă parte, este clădirea de pe strada Memorandumului de la Fetițele Vieneze. După mai bine de 5 ani am reușit să înlăturăm schelele iar clădirea arată foarte bine.

 

Pod provizoriu în zona Garibaldi până la finalizarea noului pod

 

Rep: Un alt obiectiv tot pe infrastructură vizează refacerea podului Garibaldi, lucru care cu siguranță va crea un oarecare disconfort pentru că asigură legătura dintre cartierul Grigorescu și partea din dreapta Someșului. În ce fază se află acest proiec?

Dan Tarcea: Este un proiect pe care l-am demarat de ceva vreme. Avem autorizație de construire și licitația gata pentru podul Garibaldi. Am lua o decizie de a face un pod nou, provizoriu pentru a putea asigura ieșirea din cartierul Grigorescu. Practic vom demola podul Garibaldi pentru că nu va putea fi reabilitat sub trafic. De aceea am luat această decizie de a face un pod provizoriu la 250 de metri în aval de podul Garibaldi astfel încât să le putem asigura ieșirea celor care locuiesc în cartierul Grigorescu.

În acest moment suntem în faza de licitație pentru proiectarea podului nou iar după ce vom avea proiectarea execuția o vom putea face cu firma care a câștigat licitația la podul Garibaldi. Când vom avea gata autorizația de construire vom putea să dăm ordinul de începere a lucrărilor pentru podul nou și ulterior demolarea și construirea podului Garibaldi.

Mai avem alte trei proiecte importante de infrastructură pentru asigurarea mobilității în Cluj. Este vorba de pasajul de la Tăietura Turcului unde am reușit la final de 2024 să închidem procedura de expropriere. Și acolo suntem în linie dreaptă astfel încât am înlăturat toate obstacolele din calea realizării acestui obiectiv, care este prins în proiectul electrificării căii ferate Cluj-Napoca Episcopia Bihor, proiecte gestionat de CFR. De asemenea avem alte două proiecte important. Este vorba de un pod nou pe strada Fabricii de Chibrituri care va face legătura cu Bulevardul Muncii. Acum este doar o punte pietonală, urmând să se facă un pod pentru a asigura o mai bună conexiune cu zona Mărăști și Bulevardul Muncii. Un alt obiectiv important este pasajul subteran de pe strada Oașului, de la intersecția cu Bulevardul Muncii. Acolo avem deja indicatorii tehnico-economici aprobați, avem declanșat procedura de expropiere.

Parcul Est

Rep: Dacă tot suntem la proiecte noi ce ne spuneți despre Parcul Est

Dan Tarcea: Este un proiect de suflet pentru că va fi unul dintre cele mai mari parcuri din românia, un parc tematic pe o suprafață de 54 de hectare. Discutăm de amenajarea malurilor lacurilor, de a avea grijă de ecosistemul din zonă. Acolo am împărțit în două componente de exproprieri. Prima componentă de exproprieri este finalizată și urmează ca în aceste luni să finalizăm exproprierile iar oamenii să-și poată încasa banii. Banii sunt deja consemnați la bancă, însă mai trebuie parcurse proceduri cadastrale. Avem și o sumă de 10 milioane de euro de la UE primite prin intermediul Ministerului mediului pentru a putea începe aceste lucrări la Parcul Est. Vom avea un parc deosebit, cu biodiversitate excepțională.

Rep: Începând din 13 ianuarie, clujenii au putut să-și plătească taxele și impozitele. La ce nivel sunt taxele și impozitele la Cluj-Napoca față de 2024?

Dan Tarcea: Noi nu am crescut nivelul taxele și impozitele locale ci doar le-am actualizat cu rata inflației de 10,7 la sută. Este obligație legală, adică orice primărie din țară are obligația de a actualiza taxele cu rata inflației. Dacă rata inflației este de 10 se actualizează cu 10 iar dacă este 1 la sută cresc cu 1 la sută. Deci noi nu am crescut nivelul taxelor și impozitelor la Cluj pentru că dorim ca toți cetățenii să-și poată plăti aceste taxe. Dorim să creăm un cadru în care să se simtă bine atât cei cu venituri mai mici cât și cei cu bani mai mulți. De aceea am mers cu nivel de impozitare minim astfel încât să avem un oraș sustenabil și un oraș în care să poți trăi.

Rep: Recent ați schimbat procedura de atribuire a locurilor de parcare. Care a fost impactul acestei măsuri și dacă din reflex oamenii au venit în prima zi de activitate a primăriei din 2025 să stea la coadă pentru a depune cereri pentru parcare?

Dan Tarcea: Răspunsul este nu, adică au înțeles și nu au venit la coadă. Am reușit să eliminăm cozile de la început de an deoarece departajarea se va face în funcție de vechimea cererii. Mai exact, dacă există cerere din 2024 și un vecin are cerere din 2025, vom epuiza cererile din 2024 după acre vom merge la cererile din 2025.

Practic, un cetățean dacă și-a depus cerere în 2024 pentru un loc de parcare nu mai trebuie să-și depună cerere pentru un alt loc de parcare deoarece cererea rămâne valabilă până la soluționare. Trebuie cerere când își schimbă domiciliu pentru că alocarea locurilor de parcare se face pe anumite qvartale și trebuie reînnoită cererea. De asemenea, cei care doresc să schimbe locul de parcare trebuie să depună altă cerere. Aș face un apel către clujeni să nu uite să-și plătească taxele și impozitele până în 31 martie când se aplică acea bonificație de 10 la sută și să nu uite să-și achite locul de parcare pentru că îl vor pierde. Dacă vor veni la 1 aprilie va fi prea târziu. Pentru achitarea locului de parcare există posibilitatea online sau la ghișeul Primăriei.

În primul rând trebuie să aibă verificarea tehnică a mașinii valabilă, mașina să fie în proprietate, chirie sau altă formă prevăzută de regulament și evident trebui să aibă domiciliul acolo.

Rep: Anul 2025 s-a anunțat de la nivel Central ca anul care stă sub chipul austerității. În ce măsură pot afectate aceste decizii proiectele de la Cluj-Napoca?

Dan Tarcea: Vom vedea cum arată bugetul. Este prematur să mă pronunț dacă vor fi afectate proiectele. Sper să nu fie afectate și să putem avea acele surse de finanțare externe pentru că noi ne-am bazat mult la proiectele pe acre le derulăm pe banii europeni.

Mai multe detalii pot să vă dau când vom avea bugetul la nivel național.

Rep: Evident că în cadrul aceste discuții nu puteam să nu atingem cel mai dezbătut proiect pe care îl are Primăria. Este vorba de metrou.

Dan Tarcea: Este un proiect important pentru comunitate, alături de trenul metropolitan și centura metropolitană. Să știți că noi nu am prioritizat un proiect în defavoarea altui proiect.

La componenta de metrou cârtițele au ajuns la sfârșitul anului 2024. Au fost 37 de tir-uri de piese pentru cele două TMB-uri, cârtițe. 32 de tir-uri au fost agabaritice. Am avut o piesă de peste 120 de tone. Acum se lucrează la componenta tehnică astfel încât să fie făcut acel canal pe care să intre cârtițele și să poată să se apuce de săpat.

Rep: Cam pe când se estimează să înceapă lucrările?

Dan Tarcea: Este greu să vă comunic acest lucru. Așteptăm să ne comunice firma câștigătoare a licitației toate aceste elemente tehnice, iar în momentul în care vom avea această comunicare o să pot să vă comunic. Nu aș trece mai departe fără să amintesc și de două proiecte importante de infrastructură. Este vorba de centura metropolitană. Discutăm de primul tronson a centurii la care se lucrează, iar lucrările sunt vizibile. Cel de al doilea tronson este în evaluare pentru finalizarea licitației. Când comisia va termina evaluarea vom anunța câștigătorul.

Un alt proiect este cel al trenului metropolitan. Discutăm de un proiect care depășește 200 de milioane de euro unde am reușit să finalizăm studiul de fezabilitate. Proiectul a fost depus pentru evaluare pentru a putea fi finanțat. Cred că în primele șase luni ale anului 2025 vom semna contractul de finanțare pentru trenul metropolitan și să lansăm licitația de proiectare și de execuție pentru acest obiectiv. Acest obiectiv va merge de la Bonțida până la Rădaia pe o distanță de 60 de kilometri, care va putea fi parcursă într-o oră și cinci minute. Acest lucru va aduce o nouă viziune de dezvoltare pentru Cluj-Napoca. Vor fi înființate stații noi pentru a asigura o accesibilitate mai bună. La Cluj-Napoca vom avea stații noi, la Someșeni pentru a asigura legătura cu Aeroportul, vom stație al IRA, în zona Piața 1 Mai, în zona Fabricii, la Tetarom. Va fi o zonă bine vascularizată pentru a permite cetățenilor să ajungă dintr-o parte în alta mai ușor. Frecvența va fi de două trenuri pe oră.

Interviu realizat de Cosmin PURIȘ

 

Articolul Cluj-Napoca în 2025. Viceprimarul Dan Tarcea punctează prioritățile pentru acest an și investițiile ce vor fi finalizate apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *