Compania Leviatan Design, lider al asocierii cu Ubitech Construcții, Petrodesign și Telekom Romania Communications, care a obținut contractul de lucrări pentru faza 1 a proiectului de modernizare a Bazei 71 aeriene de la Câmpia Turzii, încearcă în instanță să obțină suspendarea procedurii de atribuire a contractului pentru lucrările la faza a doua. Practic acest demers al companiei Leviatan Desing constituie doar o etapă a planului ce vizează anularea licitației pentru modernizarea uneia dintre cele mai importante capabilități militare din România.
Consorțiul de firme a apelat la justiție după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor i-a respins cererea de suspendare a procedurii de atribuire. Cum împotriva deciziei CNSC s-a putut formula plângere, Leviatan Design a deschis proces la Curtea de Apel Alba Iulia pentru a bloca licitația ce are ca miză un contract de 446,4 milioane lei plus TVA. Cauza a fost înregistrată la Curtea de Apel Alba Iulia în 15 ianuarie, urmând să se judece în 29 ianuarie a.c.
Ministerul Apărării Naționale (MapN) a demarat luna trecută licitația pentru contractarea lucrărilor aferente fazei 2 de extindere și modernizare a Bazei Militare aeriene Câmpia Turzii. Baza este folosită de avioane multirol F-16 și de drone MQ-9 Reaper.
Obiectul achiziției de la Câmpia Turzii constă în realizarea în zona aerodromului din Cazarma 1833 Câmpia Turzii a facilităților minime necesare operării în condiții de siguranță a unei escadrile dotată cu aeronave de luptă multirol și dezvoltarea facilităților existente pentru asigurarea sprijinului logistic necesar. Obiectele principale ale prezentului proiect sunt: depozit muniţii de unitate; platforme operare aeronave; balizaj, aferent obiectelor; zonă crash and fire station (pavilion multifuncţional în care sunt cuprinse centrul de comunicaţii şi dispeceratul central integrat); voce-date, aferent obiectelor OB 02, OB 12, OB 03, OB 05, OB 10 OF, OB 08H; secţie pregătire rachete; zonă carburanţi; zonă mentenanţă aeronave nivel intermediar; atelier echipamente sol şi echipare de zbor; atelier întreţinere echipamente de supravieţuire şi personal navigant; obiect 08H-Depozit piese schimb, scule, dispozitive, testere şi echipament mentenanţă; o platformă de lucru; parcări mijloace proprii şi auto personale;depozit oxigen lichid şi azot din cadrul Obiectivului I O- Zonă mentenanţă sisteme speciale.
Nici nu s-a epuizat termenul limită de depunere a ofertelor și licitația a fost însă contestată.
Câștigătorul primei faze a contestat faza a doua a licitației
Valoarea totală a contractului este estimată la 446,4 milioane lei plus TVA. Ofertele trebuiau depuse până pe 14 ianuarie, termenul fiind ulterior decalat pentru 6 februarie. Contractul pentru faza 1 a proiectului a fost atribuit în urmă cu mai bine de 3 ani și jumătate. Consorțiul câștigător a fost compus din firmele românești Leviatan Design (lider de asociere), Ubitech Construcții și Petrodesign și Telekom Romania Communications, având 7 subcontractori și 4 terți susținători. Atribuirea s-a făcut la suma de aproximati 493 milioane lei, plus TVA. Proiectul era estimat atunci la 1,37 miliarde lei plus TVA. MapN preciza atunci în 2021 că „Autoritatea contractantă va opta pentru achiziția ulterioară de lucrări de construcții similare în condițiile art. 102 lit. l) din OUG 114/2011 până la valoarea de 1.370.988.842,16 lei fără TVA”. Actul normativ menționat prevede că, în anumite condiții, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, cum ar fi atunci când, ulterior atribuirii unui contract de lucrări sau de servicii, își propune să achiziționeze noi lucrări, respectiv noi servicii care sunt similare lucrărilor sau serviciilor achiziționate prin atribuirea contractului inițial, existând și posibilitatea atribuirii către contractantul inițial.
Leviatan Design, în calitate de lider al consorțiului, care și-a adjudecat faza 1 a contractului de la Câmpia Turzii, a contestat licitația pentru faza 2 și a cerut anularea ei, având argumentul că, prin procedura inițială și prin contractul semnat ca urmare a acesteia, sunt îndreptățiți să li se atribuie și restul proiectului. ″(…) urmare a atribuirii Procedurii inițiale, unde Subscrisa alături de toți membrii Asocierii deține(m) calitatea de Antreprenor (contractant inițial) în legătură cu întregul Proiect, am proiectat întregul obiectiv de investiție și ne aflăm în plină execuție a fazei I a Proiectului. Totodată, în Procedura inițială, Subscrisa alături de toți membrii Asocierii, deține(m) calitatea de Antreprenor (contractant inițial) în vederea atribuirii următoarelor faze de execuție ale Proiectului supus în întregime Procedurii inițiale. (…) solicităm respectuos Consiliului să constate că demersul inițierii Procedurii de licitație restrânsă actuale este nelegal, aceeași Autoritate contractantă obligându-se la contractarea fazei ulterioare ce face obiectul prezentei proceduri de atribuire prin NFPAP (procedură de negociere fără publicarea unui anunț de participare – n.r.), lansând totodată demersurile preliminare aceste proceduri. Astfel, solicităm respectuos Consiliului să oblige Autoritatea contractantă la anularea actualei Proceduri publice, aceasta fiind inițiată cu nerespectarea obligațiilor contractuale asumate de părți prin Procedura inițială aferentă obiectivului de investiție și Contractul nr. A(S) 629/07.07.2021″, se menționează în contestație, adresată Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
„În plus, lucrările aferente Fazei II a Proiectului (i) se încadrează în valoarea prag stabilit prin Fișa de date, respectiv până la valoarea de r.37o.988.842,16 lei firi TVA; (ii) Autoritatea Contractantă a realizat alocările bugetare necesare realizării lucrărilor (în caz contrar, nu ar fi demarat Procedura de licitație restrânsă; și (iii) nu este depășit termenul de 5 ani de la atribuirea contractului inițial. Contrar prevederilor contractuale și legale clare, în mod inexplicabil, în prezent, Autoritatea Contractantă a demarat Procedura de licitație restrânsă”, mai arată contestatarii.
S-a cerut suspendarea procedurii până la soluționarea contestației
Până la soluționarea cererii de anulare a licitației, consorțiu de firme a cerut Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor să suspende procedura.
„Suspendarea procedurii de atribuire până la data soluţionării contestaţiei, în temeiul art. 22 şi 23 din Legea nr. 101/2016. (2) în principal: a) Obligarea autorităţii contractante la completarea documentaţiei de atribuire şi transmiterea inclusiv odată cu dosarul achiziţiei publice a (i) strategiei de contractare şi notei justificative întocmite de aceasta în raport de oportunitatea lansării procedurii publice, precum şi a (ii) actului intern care permite contractarea execuţiei fazelor ulterioare ale Proiectului, direct şi exclusiv de către Ministerul Apărării Naţionale Unitatea Militară 02444 Sibiu. În subsidiar, dacă se dovedește lipsa unei strategii de contractare/ note justificative şi/sau a unui act administrativ intern care permite şi acordă prerogative exclusive în contractarea execuţiei fazelor ulterioare Pagina 1 din 3 ale proiectului direct şi exclusiv de către Ministerul Apărării Naţionale Unitatea Militară 02444 Sibiu, să se constate nulitatea procedurii publice, cu necesitatea obligării autorităţii la anularea sa în raport de dispoziţiile art. 181 din OUG 114/2011. b) Obligarea autorităţii contractante la anularea procedurii publice raportat la obligaţiile contractuale asumate de părţi, prin procedura iniţială aferentă obiectivului de investiţie şi contractul nr. A(S) 629/07.07.2021. c) Obligarea autorităţii contractante la anularea procedurii publice raportat la dispoziţiile art. 181 din OUG nr. 114/2011. (3) în subsidiar, anularea procedurii publice direct de către Consiliu prin aplicarea dispoziţiilor art. 26 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 101/2016. (4) în subsidiarul nr. 2. în ipoteza în care ad absurdum s-ar trece peste toate criticile clamate prin contestaţie împotriva nelegalităţii vădite ale lansării procedurii publice, obligarea autorităţii contractante la prelungirea termenului de depunere a candidaturilor, cu consecinţa modificării în parte şi a răspunsului consolidat nr. A-9141/16.12.2024 (i.e., răspunsurile nr. 4 şi 5), respectiv a eratei ce urmează a fi emisă de autoritate în aplicarea prelungirii termenului. (5) în toate cazurile, cu aplicarea prioritară a dreptului Uniunii Europene, a efectului util, a prevederilor Directivei 2009/81, a principiilor proporţionalităţii, eficienţei utilizării fondurilor publice, asumării răspunderii şi încrederii legitime, precum şi a jurisprudenței CJUE obligatorii indicate infra”, se arată în cerere. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins cererea de suspendare, iar consorțiul a deschis proces la Curtea de Apel Alba Iulia.
Încă o contestație
Nu doar asocierea condusă de Leviatan Desing a contestat licitația pentru faza a II-a de modernizare a Bazei Aeriene de la Câmpia Turzii.O a doua contestație a fost depusă de către compania românească Aduro SRL (fostă Aduro Impex SRL), care este și liderul consorțiului căruia i-a fost atribuit contractul de proiectare și execuție a primei faze de extindere și modernizare a infrastructurii bazei militare aeriene de la Mihail Kogălniceanu, județul Constanța. Cei de la Aduro soliictă modificarea în parte a documentației de atribuire, respectiv modificarea și adaptarea criteriilor de calificare și selecție considerate nelegale de ei, care stipulează că ″Ofertanții vor prezenta o listă a lucrărilor realizate în cel mult ultimii 5 ani anteriori, raportați la data limită de depunere a candidaturilor și vor mai prezenta 1(unul) sau maxim 4 (patru) contracte la nivelul cărora au fost executate lucrări similare în valorare cumulată de cel puțin 446.000.000,00 lei fără TVA.
„De altfel, nici în ceea ce privește Faza I de Execuție a obiectivului ce face obiectul prezentei achiziții, respectiv în cadrul procedurii privind: “Realizare Infrastructură Zona Operațională -În Cazarma 1833 Câmpia Turzii” (Anexa 4), autoritatea contractantă nu a solicitat demonstrarea experienței similare în execuția de construcții încadrate în categoria B de importanță. Or, prezentul contract are ca obiect dezvoltarea infrastructurii existente (adică cea executată în Faza I şi aducerea acesteia într-o configurație care să corespundă standardelor actuale). Prin urmare, dacă nu a fost necesară demonstrarea unei astfel de experiențe similare pentru atribuirea contractului aferent Fazei I de execuție, este evident că impunerea unei astfel de condiții pentru atribuirea Contractului aferent Fazei II excedează ceea ce este necesar autorității contractante pentru a-și atinge obiectivul, reprezentând o încălcare a principiului proporționalității. (…) Subscrisa nu contestă impunerea unor astfel de cerințe în cadrul documentației de atribuire, ci aspectul contestat este termenul impus pentru îndeplinirea acestora. După cum rezultă și, din documentația de atribuire, atât PPSIC cât și SIC trebuie avizat, respectiv acreditat de către SRI. Or, obținerea acestor avize și acreditări necesită un parcurgerea unui proces de durata care implică atât elaborarea Programului de Prevenire a Scurgerii de Informații Clasificate, cât și o documentație complexă pentru obținerea acreditării Sistemele informatice și de comunicații destinate vehiculării de informații naționale clasificate Secret de Informații. De exemplu, documentația pusă la dispoziție de SRI care trebuie completă pentru a depune cererea de obținere a acreditării SIC este alcătuită din 23 de anexe (…) Rezultă, în mod clar, că prin stabilirea termenului de 36 zile operatorii economici interesați să participe la prezenta procedură de atribuire care nu dețin documentele solicitate pentru îndeplinirea cerințelor de securitate sunt discriminați față de alți operatori economici care au în desfășurare sau au avut recent în desfășurare contracte cu MAPN clasificate drept secret de serviciu și dețin aceste documente. ″, se spune în contestație.
Lucrările la faza I, finalizate
Asocierea formată din companiile Leviatan Design și Ubitech Construcții, parte a Leviatan Group, alături de Orange România, Petrodesign și parteneri subcontractori, au amunțat că au realizat proiectul de extindere și modernizare a infrastructurii aeriane de la Câmpia Turzii, după ce au finalizat în timp record lucrările aferente fazei I, cu 25% înainte de termenul planificat, reafirmând astfel accentul pus pe responsabilitate și performanță în cadrul proiectelor, dar mai cu seamă în cadrul acelor proiecte de importanță strategică, esențiale pentru viitorul României.
Baza Aeriană de la Câmpia Turzii permite, în prezent, operarea zborurilor avioanelor multirol F-16, iar în viitor va asigura operarea zborurilor aeronavelor F-35, având un rol strategic pentru România. Realizarea acestui proiect complex de infrastructură militară este, așadar, esențială atât pentru securitatea României, cât și pentru cea regională, fiind foarte importantă în perspectiva consolidării capacităților operaționale ale forțelor armate române și aliate.
Cosmin PURIȘ
Articolul Atac cu contestații asupra unei investiții majore ce vizează o capabilitate de apărare strategică a României. Procedura cu licitația pentru modernizarea Bazei aeriene de la Câmpia Turzii a „aterizat” la Curtea de Apel Alba Iulia apare prima dată în ziarulfaclia.ro.