January 21, 2025

Cu un parcurs sclipitor pe plan intern dar şi internaţional, tenorul Ştefan von Korch revine în “Carmina Burana,”  lucrarea reprezentativă pentru identitatea sa vocală, pe  scena Filarmonicii de Stat Transilvania pe 17 ianuarie, iar în luna februarie încântă din nou publicul bucureştean, pe scena Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian, în concertul “Operetta  Love Story”. Despre succesele din anul trecut şi perepsectivele anului 2024 aflăm chiar de la apreciatul solist.

Cum v-ați simțit la apariţia de debut pe scena Sălii Palatului, în concertul „Crăciun Vienez – Aniversar 20 de ani”? Ce a însemnat acest moment pentru cariera dumneavoastră?

Având în vedere că a fost pentru  prima oară când am cântat pe această scenă, va puteți da seama că a fost o onoare o bucurie și chiar o realizare, dirijorul și orchestra cu care am colaborat au fost niște oameni deosebiți cu care m-am înțeles excelent și cu siguranță mă voi mai reîntâlni cu ei

Vocea dumneavoastră este considerată etalon pentru această lucrare, pe care ați interpretat-o de peste 40 de ori. Cum a fost să deschideți Festivalul Palermo Classica și să cântați în situl istoric Valea Templelor din Italia?

Am  avut onoarea să fiu invitat la acest festival chiar cu lucrarea care mie îmi place foarte mult și care mă reprezintă în momentul de față, pentru că este lucrarea cea mai des întâlnită în repertoriul meu, cu ea am deschis mai multe uși care după au rămas întotdeauna deschise, pentru mine „Carmina Burana” este o parte din ceea ce mie îmi place să fac și anume,  să cânt. Acel peisaj pentru mine a fost unul foarte impresionant, cu siguranță mă voi reîntoarce.

În această iarnă și primăvară aveți o serie de concerte impresionante, precum „Carmina Burana” la Filarmonica de Stat Transilvania sau „Love Story” la Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian. Care dintre ele vă provoacă cel mai mult ca artist?

Toate aceste proiecte sunt foarte diverse și nu aș putea să spun că unul sau altul este mai provocator, de exemplu „Carmina Burana” are niște note acute pe care nu le cânt în mod obișnuit, sunt foarte puține opere care au astfel de note scrise. Este o piesă de bravură, iar ceea ce în repertoriul pe care l-am ales pentru  operetă e axat pe melodie, frumusețe, și asta pentru a pătrunde în sufletul oamenilor, cu „Carmina Burana” doar îi șochezi. Iar eu vreau ca oamenii să rămână cu o armonie în suflet.

Ați fost singurul solist român în turneul din China alături de Orchestra Reino de Aragón și ați reprezentat repertoriul liric național în Germania. Cum ați perceput primirea publicului internațional față de muzica cultă?

Publicul este întotdeauna bine intenționat și primește interpretările noastre cu mult patos. In China vă dați seama că repertorul pe care noi l-am interpretat a fost divers de ceea ce ascultă ei în fiecare zi, dar cu toate acestea am fost primiți ca și cum am  fi fost de al casei, a fost o experiență inedită pe care nu o voi uita prea curând. În Germania am fost primiți la fel de bine și pot să spun că după concert un domn care frecventa opera din Nuremberg mi a transmis un mesaj cu dorința de a mă asculta la operă, chiar dacă a fost un repertoriu românesc se pare că a fost și pe placul nemților.

Seria de concerte „Musical Extravaganza” este o inițiativă proprie. Ce v-a inspirat să creați aceste experiențe muzicale mai accesibile și ce impact considerați că au asupra publicului?

Musical Extravaganza este un rod al unei prietenii, al unei colaborări care se bazează pe profesionalitate, respect și etică. Aceste colaborări sunt cu niște oameni care pe lângă faptul că sunt artiști de primul rang în România și în străinătate, îmi sunt și prieteni cu care am împărțit scena de mai multe ori, de fiecare dată când onorează concertele noastre mă bucur și nu pot decât să fiu recunoscător.

Arturo Talbot din „I Puritani” este unul dintre cele mai dificile roluri pentru tenor. Ce elemente speciale ați adus acestui personaj în premieră națională?

Faptul că am avut onoarea de a interpreta acest rol și având în vedere ca la pupitru dirijoral se afla unul dintre cei mai buni interpreți ai acestui rol, pot spune că doar executând și ascultând sfaturile maestrului Giuseppe Sabbatini, am fost aproape de ceea ce scrie compozitorul, iar pentru mine nimic nu este mai important.

Cum a fost să lucrați de două ori cu reputatul regizor Andrei Șerban pentru montările „Văduva veselă” şi „Văduva veselă” 2.0? Ce ați învățat din această experiență?

Andrei Șerban este un maestru desăvârșit care a stors fiecare picătură din posibilitățile noastre actricești și de aceea orice artist care are onoarea de a avea un astfel de regizor ar trebui să fie mândru, am învățat că întotdeauna se poate și mai mult. Şi cu bucurie aştept să revin în rolul Camille de Jolidon din „Văduva

Cum v-a influențat copilăria în proximitatea orașului Oradea, cu muzica populară slovacă și românească, în alegerea drumului spre muzica cultă?

Pot spune cu certitudine că nu am fost influențat de nimic extern,  numai tatăl meu care a insistat să merg la școala de muzică din Oradea a fost un pilon important în drumul meu, și apoi profesorii cu care m am intersectat.

Știm că ați practicat tenisul de masă la nivel de performanță. Ce abilități dobândite din sport v-au fost utile în cariera muzicală, de exemplu?

Tenisul de masă nu a fost la nivel de performanță pentru că nu am fost legitimat, dar nu eram departe de cei cu legitimație, aș putea să spun că sportul este un antrenor bun al răbdării.

Credeți că publicul tânăr poate fi atras mai mult spre muzica clasică prin proiecte inovative, cum este Musical Extravaganza? Cum plănuiţi să duceţi mai departe acest proiect și ce alte inițiative aveți în vedere?

Am mai specificat și în alte dăți că nu poți atrage în mod voit un public mai tânăr sau mai puțin tânăr. Publicul se menține prin calitate și astfel că ești tânăr sau nu, dacă auzi pe cineva vorbind despre ceva frumos înălțător și interesant din punct de vedere sufletesc, Cu siguranță își va dori să vadă cel puțin măcar o dată. Muzica aceasta pe care noi o interpretăm este cea mai înaltă formă a sentimentului pe care o poți auzi, iar ca să te raportezi la nivelul acestei arte trebuie tu ca individ să fii la acest nivel.

 

Interviu realizat de Mara A. MUNTEAN

 

Articolul Tenorul Ştefan von Korch: “eu vreau ca oamenii să rămână cu o armonie în suflet” apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *